Györfi András

20 munka ami a mesterséges intelligencia miatt eltűnik

2017. szeptember 21. 20:52 - Györfi András szerk

t_800_terminator_genisys-1920x1080.jpg

A mesterséges intelligencia a világsajtó által gerjesztett hype szerint és jó eséllyel a valós fejlesztéseknek köszönhetően is ütemesen fejlődik. Anno tátott szájjal néztük a szomszédból származó hústorony által megformált "élő szövetet a fémvázon", a robotot akit a tudatára ébredt, ellenünk fordult gépi rendszer, a Skynet küldött vissza a jövőből. Ő ölni jött, a most közeledő elődei még csak a munkánkat veszik el. 

Személy szerint én nem hiszek abban, hogy a gépek, szoftverek valaha is ellenünk fordulnának. Nem látom realitását sem az öntudatra ébredésnek - bármit is jelentsen ez - sem annak, hogy bármiféle ártó szándék megjelenne bennük.

De mindez a távoli jövőre tartozik, az viszont egészen biztos, hogy ijesztő ütemben haladunk a felé, hogy akár ember tömegek veszítsék el a munkájukat azért, mert egy, az adott feladatra kellően alkalmas robot vagy szoftver tökéletesen, olcsóbban, megbízhatóbban el tudja látni az adott feladatkört.

A lista nem csak olyan munkákat sorol fel, amik a mesterséges intelligencia miatt tűnnek el, jó néhány az informatika általános fejlődési üteme miatt lesz felesleges. A gyakorlati, realisztikus szemlélet jegyében lássunk húsz olyan munkát, ami akár tíz éven belül eltűnik, pontosabban már nem emberek fogják ellátni azokat. 

1. Mezőgazdasági dolgozók jelentős része. Nem nehéz belátni, az állatok etetése, a takarmány begyűjtése olyasmi, amit hamarosan gépek fognak elvégezni. Már ma is vannak önvezető traktorok és egyéb gépek, amik terményeket gyűjtenek össze.

2. Futárok, postai logisztikában végrehajtók, postai irodisták. Egyes cégek már most kísérleteznek azzal például Angliában, hogy önvezető autókkal szállítsák házhoz a kaját és postai küldeményeket. Ezt a munkát is biztosan robotok fogják ellátni hamarosan.

3. Varrónők. A varrónők főként Ázsiában még mind a mai napig rengeteg munkát kapnak, hamarosan azonban sajnos utcára kell, hogy kerüljenek, robotok fogják varrni - ha ez egyáltalán lehetséges - még olcsóbban a trendi Zara és egyéb ruháinkat. 

4. Gyorséttermi szakácsok, konyhai dolgozók általában. Szintén könnyű belátni, a Mekiben a hamburgerbe való húspogácsákat fordítgató embereknek már nem sokáig lesz munkájuk, rövidesen egy robot végzi majd a munkájukat, sokkal, sokkal olcsóbban. 

5. Dohányföldön, kakaó ültetvényeken dolgozók. Ez részben fedi az első pontot, az agráriumban nagy jelentősége lesz a robotoknak. Leszedni a dohányleveleket olyasmi, amit már ma is jól el tud végezni egy robot. 

6. Adatrögzítők. Ezt a pontot sem kell magyarázni, sok helyen még mindig emberek látnak el adatrögzítési feladatokat. Itt is igaz: már nem sokáig.

7. Irodisták akik bíróságokon, egyéb intézményekben, cégeknél gépelési, dokumentum rendezési feladatokat látnak el. Miért kellene egy gépelést végző embert alkalmazni, amikor már most is kaphatóak olyan eszközök, amik hajszál pontosan (pontosabban) legépelik ami elhangzik például egy tárgyalóteremben?

8. Újságos standokban, utcai eladóhelyeken dolgozók. Bizony, leolvasni egy hitelkártyát és átnyújtani a kiválasztott újságot vagy választott terméket már a mai napon sem olyasmi, amit egy gép ne tudna megoldani. Olcsóbban, betegszabadság nélkül, kiszámíthatóan.

9. Üzletvezetők. Ez a pont lehet, hogy nem igazán állja meg a helyét, hiszen az üzletvezetők feladatkörébe az is beletartozik, hogy felügyeljék az alkalmazottak munkáját. Viszont a fogyóban lévő alapanyagok rendelése, a fizetések kiosztása és egy sor egyéb munka mind olyasmi, amit könnyen elláthat már most is egy szoftver.

10. Elektronikai termék összeszerelők. Mindannyian láttunk már képeket, videókat autóipari robotokról, sőt, más területeken dolgozó gépekről is. Miért van még szükség arra, hogy élő munkaerő helyezzen be egy-egy alkatrészt egy TV-be? Nincs. Legalábbis egyre kevesebb és hamarosan egyáltalán nem lesz szükség emberekre ezekben az üzemekben.

11. Irodisták. Akták tologatása, (passziánsz mesterszint), jegyzetelés, ehhez szintén egyre kevésbé van szükség arra, hogy egy embert vagy embereket foglalkoztassunk.

12. Nyomdai dolgozók, technikusok. Ma még szinte minden nyomdában alkalmaznak embereket, hamarosan ez is megváltozik, szükségtelenné válnak.

13. Üzleti, egyéb folyamatokat kezelő számítógép operátorok. Ezt a pontot sem kell részletezni.

14. Postai üzemevezetők, szintén nem igényel bővebb magyarázatot, a postai folyamatok rendezése olyasmi, amit egy szoftver illetve gép könnyedén el fog tudni látni hamarosan.

15. Irodai gépek kezelői. Ma még gyakori, hogy a titkárnő kezeli az irodai gépeket, a nyomtatót, szkennert, egyebeket. Megint csak egy olyan munkakör, amit gépek fognak átvenni. 

16. Textilipari és egyéb könnyűipari dolgozók. Ezek a munkák, bár fáj kimondnai, de összetett gondolati folyamatokat és magas képzettséget nem igényelnek.

17. Virágárusok. A mesterséges intelligencia hamarosan játszi könnyedséggel lesz képes arra, hogy egy gépet vezérelve összeállítson és eladjon egy csokrot bármilyen alkalomra. 

18. Olajipari dolgozók, ismét könnyű belátni, az olajkutakban és a vonatkozó ipar egyéb folyamataiban dolgozók hamarosan szükségtelenné válnak az intelligens gépek elterjedése miatt.

19. Hitelügyintézők, akiknek a munkája olyasmi, amit egy szoftver is könnyen meg fog tudni oldani az elkövetkezendő években.

+1: Ráadásként érdemes azt is látni, hogy még az olyan összetettnek gondolt foglalkozások, mint a jogász is kiváltható lesz tíz éven belül egy mesterséges intelligenciával működő rendszer segítségével. Nem biztos, hogy szép jövő elé nézünk. A lista nem említette a taxi és kamionsofőröket, ezek a foglalkozások fognak a leghamarabb eltűnni.

Az Alibaba alapítója, Jack Ma jóslata szerint is az elkövetkezendő 30 év nem lesz egyszerű, sőt, ahogy az első és a második világháborút is technológiai forradalmak okozták, úgy a harmadikat is egy mindent átalakító technológia, a gépek és a mesterséges intelligencia fogja kirobbantani.

Ha tetszett a poszt, kövess a Facebookon.

37 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2017.09.22. 14:19:08

Ha mindez igaz, felmerül a kérdés: miért hazudják azt folyamatosan a médiában, hogy mekkora nagy munkaerő hiány van nálunk és egész Eutropában? És miért csalogatnak ide milliószámra gazdasági migránsokat, akik a felsorolt, megszűnő munkakörökben tudnának elvileg elhelyezkedni? Szerintem az egyre nagyobb munkaerő fölösleg felé haladunk, ami egyre súlyosabb válsághelyzetek sokaságát fogja ránk zúdítani elképesztő tempóban a következő években.

midnight coder 2017.09.22. 14:24:33

Kérdés az, hogy mennyire éri meg egy drága robottal leváltani az olcsó munkaerőt.

Györfi András szerk 2017.09.22. 14:41:55

@midnight coder: Pont ez a lényeg. Ma még nem vagy alig éri meg. De évről évre csökken az ára ezeknek a megoldásoknak, hamarosan bőven meg fogja érni.

wkker 2017.09.22. 14:51:12

Azért ez nem így működik. Nyilván lesznek olyan munkahelyek, amik átalakulnak, megszűnnek, de ez régen is így volt. Amúgy a posztban kicsit keveredik sok minden. A húspogácsa forgatónak nem sok köze van az MI-hez.
Egy profi gép üzemeltetése, fejlesztése, gyártása egyáltalán nem olcsó dolog. Tíz éves távlatokban is gondolkodva, egyszerűbb egy diákot erre felbérelni zsebpénzzért. Nyilván lesznek olyan éttermek, ahol mondjuk lesz robot szakács, de ez inkább trendiség és marketing miatt.
Azokat a folyamatokat érdemes automatizálni (még mindig nem MI !!) ahol folyamatosan ismétlődő folyamatsort kell ismételni. Ott egyértelmű, hogy megéri egy gépesített gyártósort felhúzni, ami 0/24 fogja ontani a terméket, de mondjuk pont a húspogácsánál ennek nincs is értelme.

Az automatizálás további fejlődése sokmindent meg fog változtatni, érinteni is fogja az emberek munkáját, de nagyon sok nem megszűnik majd, hanem változik, könnyebbül. Pl régen a titkárnő felhozta lépcsőn a kávét, ledarálta a gépen, majd megfőzte. Miután megitta a kávét az ember, szépen elmosogatta kézzel.
Ma is lehet, hogy van titkárnőnek ilyen feladata, de ez úgy néz ki, hogy felhozza lifttel a már darált kávét, beteszi a kávéfőzőbe. Majd ha megitták a kávét, bedobja a mosogató gépbe és megnyom egy gombot.

wkker 2017.09.22. 14:56:45

@steery: Ez nem hazugság, hanem tény. A szakképzett munkaerő hiányzik. A képzetleneknél is, de ott inkább olyan probléma van, hogy segélyből megéldegélnek, nem éri meg aprópénzért wc-t pucolni, vagy gyártósor mellett állni.

A képzett munkaerő hiánya ott látszik, hogy a negyedik villanyszerelő jött csak ki hozzánk, mert ő 4 hónapon belül vállalta a dolgot, a többi csak később. Úgy, hogy 25 éve nem tett fel hirdetést magáról... Ha megnézed az álláshirdetéseket, folyamatosan hirdetik a programozó és egyéb IT állásokat...

Wod Meselo 2017.09.22. 14:56:59

@Györfi András blog: Persze amíg egy robot esetében csak a bekerülési ktsg-el számolunk. DE a kormányoknak jól meg kell adóztatni a nem humán munkavállalókat. Annyire ,hogy abból az ilyen módon utcára kerülteknek a szociális ellátását+alapbérét biztosítsák, meg még egy kicsivel többet.

Szar világ lesz az ahol a nagy tömegek munkanálkül fognak tengődni, célok -amiket a munka biztosított eddig számukra- és hát állandó bevétel nélkül.

Mindig jönnek azzal a rossz nílus menti székely dumával , hogy majd keletkeznek újak, Viszont az első ipari forradalom azt mutatta , hogy persze 25-35%-a megszünt az állás helyeknek de CSAK 15%-ban keletkeztek újjak. NAmost ezek a számok a robotizáció mellett 45-60%-ra ugranak fel és az optimális becslés is csak 17%-ra teszi az új mh. kialakulását.

Ha valakit a -talán- nem is annyira sci-fi oldaláról érdekel a világ képe olvassa el a Ready Player one-t , a tudományosabb igényességgel összerakott Ray Kurzweil A szingularitás küszöbén könyve pedig a technológiai oldalát és lehetőségeit mutattja be a vilgának.

Sajnos össztársadalmi előrejelzést még nem nagyon olvastam, vannak mindenféle kormányoknak összerakott anyagok, de hát ezek hitelessége kétséges.

Egyszóval rábasztunk...

midnight coder 2017.09.22. 14:59:37

@wkker: Pontosan. A mechanika ára egy ideig még nem lesz annyira alacsony, és a varrónőnek vagy a mekis dolgozónak szerintem eddig is leginkább ez volt a korlát, nem az MI.

Az MI első körben a sofőröket, a jogászok egy részét, a könyvelők egy részét, a menedzserek egy részét és más hasonló melókat veszélyeztet.

Wod Meselo 2017.09.22. 15:00:10

Kezdetben persze csak fizikai munka lesz kiváltva, de már most vannak cégek akik az MI-t fejlesztgetik mindenféle irányba, szóval jönnek majd a programozók is, és azok a munkák amiket gyorsabban és eredményesebben képes az MI végezni.
Japánban egy egészségbiztosító 500 alkalmazott munkáját végzi az IBM erre a célra készített MI-je.

2017.09.22. 15:07:30

Azért azt megnézem, amikor a jogászok munkáját átveszik a gépek...

DemoJoe 2017.09.22. 15:12:20

Ezmegmáregy hülyeség....
pl.: van olyan pénzügyi vállalkozás akinek ahitelbírálata 18 mp. Van akinek meg ügyintézős és bizony ezek üzleti modellek nem mesterséges inteligencia kérdések.

Az olajipar így is brutálisan automatizált de a fenntartó személyzet amíg van olaj (gáz) kell....

Adatrögzítő: 2000ben volt alkalmam végignézni a népszámlálás feldolgozást. Na ott soha nem lesz automatizmus ha csak nem megy a 100% terminálos/Internetes önbevallós megoldás. De hát nem ez a cél....

Próbáltál már egy gombot felvarni???? Vajon távolkeleten miért kézirézi a teljes könnyűipar még mindíg, Legalábbis az összeszerelő része :-)

Üzletvezető nem dolgozik... Érdeket képvisel pl.: a központét... Na ezt soha nem váltja ki egy robot....

Irodisták: Manapság már vannak olyan SW-k amik sw-ket használnának. De ha kiváltasz vele mondjuk egy csoportot és az adott SW besz...rik. Akkor hogy végzed el a munkát határidőre????

És egyik sem mesterséges intelignecia kérdése. Az tök másról szól. Egy FAQ-ból lehet chatbot és remélem hogy az enyhe képessőgű blogírókat is ki tudja váltani hamarosan egy AI.

Megj.: képzel el azt a helyzetet amikor minden indiai mezőgazdasági munkáját kiváltja egy traktor... Hogy fognak abba üzemanyagot venni????

inebhedj - szerintem 2017.09.22. 15:15:13

A lista többségében olyan érvelést tartalmaz, amely pozitív igazságértékét pillanatnyi információink alapján csak a technológiai szingularitástól (fentebb említetett Kurzweil) lehet feltételezni, onnantól viszont ugye bármit lehet feltételezni.

Esetleg az dobhatott volna a poszton, ha vannak hivatkozások is, pl:

"már most is kaphatóak olyan eszközök, amik hajszál pontosan (pontosabban) legépelik ami elhangzik"

ide jöhetne mondjuk a webáruház linkje. ;)

DaveEr 2017.09.22. 15:54:08

@inebhedj - szerintem: Hú de buta itt valaki. Automatic speech recognition (ASR), már a Win 7 tudja, tudod szépen diktálhatsz a Windowsnak. Okostelefonod volt e már? Siri, Bixby? Akkor és annyit diktálsz neki, amennyit akarsz, és még válaszol is. Magyarul nem megy, biztos ez lehet a gond, hmm?!

Egyébként gratulálok a cikkírónak is, sok köze lehet a témához, "eszközök"....mert majd a kis robot begépeli az ujjával

Medgar 2017.09.22. 15:56:15

Ilyenkor eszembe jutnak a 18 vagy 19, századi francia tudósok akik azon aggódtak, hogy a lóvasút terjedése miatt Párizst elfogja lepni a lótrágya.

Györfi András szerk 2017.09.22. 15:58:37

@Medgar: Na ez egy jogos felvetés... én is érzem azt, hogy nem feltétlenül lesz akkora a láng, mint a füst... de várjuk ki a végét...

kvadrillio 2017.09.22. 16:13:33

remélem orbán is beírja magát jövőre a leváltott minielnökök közé.....

Egyre jobban fogyunk ...+...+...+ meg a zsidó újév...

InfoRadio.hu / MTI

2017.09.22. 11:44
Okosrádió

A halálozások számának emelkedése, valamint a születések csaknem azonos számával magyarázza a természetes népességfogyás növekedését a KSH.

Nőtt a természetes fogyás 2017 első öt hónapjában, mivel az előző év azonos időszakához képest többen haltak meg, a születések száma pedig szinte azonos volt - közölte a Központi Statisztikai Hivatal.

A közlemény szerint

idén január és július között 52 056 gyermek jött világra, 32-vel több mint tavaly,

ez azonban 0,1 százalékkal elmaradt az akkori születésszámtól. 2016 szökőév volt, így az idén egy nappal rövidebb volt a vizsgált időszak. Ennek figyelembevételével a szökőnaphatástól megtisztított születésszám az előző év azonos időszakához képest 0,4 százalékkal magasabb volt.

Januárban 0,4 százalékkal, májusban 10 százalékkal emelkedett a születések száma, ugyanakkor a többi hónapban kevesebb gyerek jött a világra, mint az előző év azonos hónapjaiban. A legnagyobb csökkenés júliusban következett be.

Az év első hét hónapjában 78 583-an haltak meg, ami 5028-cal több elhunytat és 6,8 százalékos emelkedést jelent. A szökőnaphatást figyelembe véve a halálozások számának emelkedése valamivel nagyobb mértékű, 7,4 százalék volt.

Ezen belül a legnagyobb növekedés január-februárban történt, amikor a halálesetek száma átlagosan 25 százalékkal emelkedett.

Ezt követően március-májusban 3 százalékkal nőtt az elhunytak száma, majd júniusban 2,6, júliusban pedig 7,1 százalékkal csökkent. Az év eleji jelentős halálozási többlet hátterében a tetőző influenzajárvány állhatott.

A halálozások számának emelkedése, valamint a születések közel azonos számának következtében a természetes fogyás a 2016. január-júliusi 21 467-tel szemben 26 527 fő volt, ami 24 százalékos emelkedést jelentett.

A házasságkötések számának 2011 óta tartó emelkedése megtorpant.

A január és július között megkötött 28 158 házasság 5,4 százalékkal, számszerűen 1616-tal volt kevesebb az előző év azonos időszakánál. A szökőnaphatás figyelembevételével a házasságkötések számának csökkenése némileg kisebb mértékű volt. A januári 1,9 százalékos és a júniusi 6,5 százalékos emelkedés mellett, a többi hónapban csökkent a frigyek száma.

Idén július végéig ezer lakosra 9,2 élveszületés és 13,8 halálozás jutott.

Az előbbi 0,1, az utóbbi 0,9 ezrelékponttal magasabb volt az előző év azonos időszakára számított értéknél, ennek eredményeként a természetes fogyás 0,9 ezrelékponttal, 4,7 ezrelékre emelkedett.

Az év első hét hónapjában ezer élveszületésre 3,5 csecsemőhalálozás jutott, ami 0,9 ezrelékpontos csökkenést jelentett az előző év január-júliusához képest. A házasságkötési arányszám 5 ezrelékes értéke 0,2 ezrelékponttal alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.
Itthon
Orbán Viktor a zsidó újév alkalmából írt köszöntőt
MTI2017.09.20. 12:47

Orbán Viktor miniszterelnök a zsidó újév alkalmából levélben köszöntötte a magyarországi zsidóság képviselőit - közölte Havasi Bertalan, a Miniszterelnöki Sajtóiroda vezetője kedden az MTI-vel.

Mint mindig, amikor a régit felváltja az új, amikor az óév helyére az új esztendő lép, valamennyien számvetést készítünk. Értékeljük az elmúlt időszakot, felülvizsgáljuk a terveinket”- fogalmazott a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének elnökéhez, a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány elnökéhez, a Magyarországi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség elnökéhez és az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség vezető rabbijához intézett levelében a kormányfő.
Forrás: MTI/Bruzák Noémi

„Magyarország kormánya egy olyan jövőért dolgozik, ahol a fontos dolgok összekötnek bennünket: hazánk, nemzetünk, családunk szeretete, vallási hagyományaink tisztelete és a külső fenyegetéssel szembeni jogos önvédelem. A zsidó újév alkalmából tisztelettel köszöntöm Önt és az ünneplő magyarországi zsidó közösséget. Kívánom Önöknek, hogy valamennyien a jó esztendőre legyenek beírva” - zárta levelét Orbán Viktor.

thegabcsi 2017.09.22. 16:54:21

Nem látom a felsorolásban a kamion/teherautó/buszsofőröket, pedig azok mindig előkerülnek az ilyen listákon.
Biztosan így is lesz, csak nem a beharangozott 5-8 éves távlatban, hanem inkább 20-25.

steery 2017.09.22. 18:08:48

@wkker: Ez így igaz. Egész nyáron lakásfelújítást végeztem, telefonáltam, mestereket kerestem, és bár találtam, azért mindenhol ugyanaz volt az eredmény: a szakmunkások túlterheltek, annyi dolguk van és elég drágák (ahhoz képest, amennyi pénzem van). Ezért inkább megtanultam falat és ablakot festeni, meg fürdőszobát csempézni, fürdőkádat festeni és ezeket magam csináltam meg. Cirka 100 rókát sikerült így spórolnom. De a villanyszerelés már meghaladja a képességeimet. Ahhoz tényleg komoly tudás kell, ahogy megfigyeltem a vezetékek gubancolásának művészetét.

Wod Meselo 2017.09.22. 18:13:42

@Medgar: Na igen de ők az akkori körülményekből extrapolálták az előrejelzésüket. Ebben az esetben azonban jól láthatóak a trendek, ismertek a technológiai változók. De valószínüleg aki anno követte a robbanómotorok fejlődését, megmosolyogta a méteres lószar elméletet.
Amúgy nem tudom ,hogy urban legend-e vagy sem, de azt hallottam, hogy egyszer a biológusok, összegyűltek és megállapodtak pl. az emberi klónozás törvényi, erkölcsi szabályairól. Akkárhogy figyelek, nem látom a robot, és az MI mérnökök , tudósok, döntéshozók ilyen irányú törekvéseit. Ezért is vagyok magam részéről borúlátó!

Medgar 2017.09.22. 18:22:51

Akkor is jól látható trendek voltak. De a példám bármelyik "jóslat" esetében megállja a helyét. Már rég a csillagok között kéne járnunk, de legalábbis fúziós repülő autókkal a Marson a pár évtizedes jövőképek alapján.

midnight coder 2017.09.22. 18:43:36

@thegabcsi: Attól függ hol. Szerintem úgy 10 éven belül már bőven lesz az utakon önvezető autó, de mire ez a BKV-t eléri az bőven lesz 20 év. Jelenleg még az is kihívás, hogy a 40 éves Ikarusokat valami kevésbé muzeálisra cseréljék.

élveteg 2017.09.22. 18:44:44

Szép Csak egyet nem értek Mi a fenének ebbe a rendszerbe egyáltalán ember? Nem hiszem hogy nehéz lenne olyan robotot létrehozni ami mondjuk eszik is majd emészt és szarik Namost mindjárt leegyszerűsödne a dolog Bemegy a robot a mekibe ahol a robot forgatja a húspogácsát amit a robotpincér kivisz, a robot megeszi fizetni meg az autómata kasszánál fizet Na persze azért kell beleépíteni egy mechanizmust hogy az ócska szar mekikajától azért beteg is legyen hogy megegye a robotok által gyártott gyógyszert

midnight coder 2017.09.22. 18:53:51

@DemoJoe: " van olyan pénzügyi vállalkozás akinek ahitelbírálata 18 mp. Van akinek meg ügyintézős és bizony ezek üzleti modellek nem mesterséges inteligencia kérdések"

Ez ma valóban nem MI kérdése. Más kérdés, hogy ha MI csinálná, akkor nem kellene baltával faragott szabályok alapján elbírálni a hitelt.

"Irodisták: Manapság már vannak olyan SW-k amik sw-ket használnának. De ha kiváltasz vele mondjuk egy csoportot és az adott SW besz...rik. Akkor hogy végzed el a munkát határidőre????"
Nem sz...rik be. Legalábbis, ha van pénzed tisztességes fejlesztésre - normális határidők, automatizált tesztek, képzett fejlesztők. Ami persze kis hazánkban eléggé ritkaság, kis hazánkban a normális fejlesztőt a multik is helikopterrel vadásszák, de a nagy részük inkább külföldre megy a 4x-es fizuért, nem pedig a hazai pincebétébe.

midnight coder 2017.09.22. 18:55:52

@élveteg: Előbb leszel beteg a jó magyar vendéglátóipari intézményektől mint az elég szigorú standardok alapján működő meki kajájától.

maintenator 2017.09.22. 20:54:28

A jövő nem a robotoké, hanem a nyersanyaghiányé, túlnépesedésé, élelmiszerhiányé, rasszok közötti háborúké...

maintenator 2017.09.22. 20:58:41

A jövő nem a robotoké, hanem a nyersanyaghiányé, túlnépesedésé, élelmiszerhiányé, rasszok közötti háborúké...

2017.09.22. 21:15:47

Nem hinném, hogy a technológia fejlődése emberi munkahelyeket veszélyeztet. Bizonyos munkakörök megszűnnek, bizonyos munkakörök létrejönnek ezáltal. 50 évvel ezelőtt az IT ismeretlen fogalom volt, ma meg irgalmatlan sok embernek ad munkát. A gépiesítéssel nyilván megszűnik egy csomó kétkezi meló, de a felváltó technológiát valakinek felügyelni, karbantartani, kezelni, szervizelni kell. A fejlődéssel az elvégzett munka lesz hatékonyabb, nem a munkahelyek száma kevesebb. Viszont mint minden területen, itt is igaz: haladni kell a korral, mert aki lemarad, az a társadalom perifériájára kerül. És asszem az egyre gyorsuló változások egyben a rákfenéje is lesz ennek a világnak.

Duplaxiii 2017.09.22. 21:22:36

Remek, hogy te most pár hónap alatt úgy huszadszorra állítasz össze trendi módon egy "félelmetes" listát.
Közben csak a MI-t kevered a robottechnikával (a felsorolt pontok többsége ide tartozik és már évtizedek óta tart ez a folyamat,...) és sok pontban egyszerűen az adott területet nem ismerve sugallsz marhaságokat.
Most van egy menő cikk valahol a látássérült szakácsról, aki vakon is az lenne.
És le sem vezethető neki, hogy számtalan dolog van, ami azért nem automatizálható, még MI-vel sem, mert a fogadó oldal is full szubjektív, azaz a géppel készített dolog nem az, így az biznisz elhal. Mintha szerinted az MI miatt megszűnnének a művészetek...
Csak mobilbuzik hiszik, hogy a bíróságokon majd app-ok gépelnek, hogy az irodákban önjáró adminisztrátorok főzik majd a kávét és a többi olyan, ami jellemzően ismerethiányra utal.
Két dolgot nem vesztek figyelembe:
1) a klasszikus robottechnika valóban sok munkafázisban váltja ki majd a emberi folyamatokat, de ez kizárólag a gyártásban, vagy a tömeggyártásban, vagy a prototípusgyártásban lesz várható. A kisszériás, egyedi területeken nem. Ugyanakkor a szolgáltatórész soha nem lesz automatizált, csak az eszközök lesznek azok....
2) Az MI pedig minden olyan területen el fog terjedni, ami a gondolkodást, a kreativitást segíti, vagy speciális veszélyes környzeteben szükséges.
Például az MI kiváltja a programozókat, akik ma szuoerkülönlegesnek hiszik magukat, pedig csak az IT alját, a betanított munkásokat jelentik. Na oda már nem kellenek majd kódokat pötyögők, mert már ma is használatosak az MI alapú fejlesztőeszközök, melyenél nem azt kell megadni soronként, hogy hogyan akarunk valamit, hanem egyszerüen azt, hogy mivel és mit! Majd a többi készen megkapjuk - már MA IS!!!!
.
Szerintem mindet ilyen területen illene akkor prognosztizálni, ha az egész történet életfolyamatát, de legalább 25-30 évnyi folyamatát pontosan ismerjük. Aki ezt ismeri például a számítástechnikában, az tudja, hogy semmi nem új, minden mai már volt többször is az idők során, csak még a kornak megfelelő szinten. Tehát jövőt jósolni az tud, aki már a múltban is látott már "mákostésztát". A 80-as években fejlesztettünk speciális mikroprocesszorra buszok, teherautók számára fedélzeti számítógépet! Itthon, magyarországon. 1980-körül a nagykanizsai Tungsram üveggyrárában már olyan amerikai gépsor -
Corning Ribbon - dolgozott, aminél a keverőháztól, a kemencéig és a búragyártásig emberi kéz nem avatkoztt be, pár mérnők egy számítógépes szobából figyel mindent. És az emberek csak akkor nyúltak a dolgokhoz, ha a kész becsomagolt "pakkot" át kellett rakni a másik szalagra, mert onanntól megint minden ment automatikusan.
1980-ban.
.
És ugye - jól írják előttem - azért sem valósul meg ez a rémálom, mert a kevesebb (persze jobban képzett és fizetett) emberre rengeteg munkanélküli jutna, ami nem fogyaszt (mai Magyarország), így a nagyobb hatékonyéság egy nulla fogyasztású piacon eredményezt túltermelést. Ez pedig gazdasági csőd, az egész világra nézve.
.
De csak goldolkodjatok a jövőröl, meglátjátok, a mai élménye, a mobolvilág is el fog halni, mert csak marketingalapú...

2017.09.22. 21:27:23

"Nem látom realitását sem az öntudatra ébredésnek"

Már kvázi öntudatra ébredtek. Idegbeteg leszek a sok seggkinyaló megoldástól, ami folyton helyettem akar gondolkodni, és cselekedni. Kezdve a szövegszerkesztő helyesírás ellenőrzőjétől, ami képtelen belenyugodni, ha egy mondatot szándékosan nem nagybetűvel akarok kezdeni, bezárólag a különböző technológiákig, amelyek az emberek helyett akarnak gondolkodni, dönteni, beavatkozni úgy, hogy a felelősség közben végig az emberé marad.

Duplaxiii 2017.09.22. 21:39:02

És van még pár konstans, kedves posztoló, amit te is kihagysz az egyenletből!
Például a költésgeket és a variációkat is.
Úgy tekintesz a jövőre, a robotos világra, hogy akkor minden ilyen eszköz és rendszer 1 forint lesz, minden területre kapsz megoldást, azt egy automata üzlet polcárod veszed le és csak bedugod, majd működik és minden területen egységes folyamatokat látunk!
És persze az egész világon valami csoda folytán az embereknek lesz ingyenpénze megvenni mindazt, amit így tömegesen gyártunk, szolgáltatunk.
.
Hát elkeserítelek, ez nem így van és még a full fasiszta vagy kommunista világ sem ilyen lett volna!
Vegyük az irodatechnikát. Hányféle cég van ma a világon? Megszámlálhatatlan, az egy-két fősöktől kezdve a nemzetközi multikig vezárólag és mind másféle, szinte csak a lekisebbek egyes folyamatai egységesíthetők (online számlázás) és a multik rendszerei integráltak, jellemzően költségokokból.
Most milyen MI alapú robottechnikás automatizmus kínálnál nekik? Milye fejlesztenél? Mert a nagyobb rendszerek most, fapadosan is aranyárban vannak és mindnél hatalmas költség a bevezetésük is, hiszen több tízezer munkahelyet kell egységesíteni. (ja, tudom, ott is robotok lesznek már...) Most akkor kik készítik el csak az irodatechnikához a számtalan eltérő mérteű és funkciójú megoldást, kik fogják beüzemelni, kik tervezik át hozzá a belső folyamatokat? Azt is a robotok?
Tehát te a Terminátor effektust látod? De ott nem egyes szakmák halnak ki, hanem az emberiség!
Tudod hosszú ideje vannak olyan dokumentumkezelő rendszerek (nagyok kicsik, olcsók, drágák), melyek megoldják már most is azt, amirtől írtál. Mégis az embereket segítik és nem azokat váltják ki....
Tudod az élet komplex, mint egy jó halászlé! Azt sem fog soha robot megfőzni úgy, mint egy tapasztalt halász, egy idős nagymama vagy egy profi horgász. Megfőzi persze, de csak a másik robotnak kell majd.

Duplaxiii 2017.09.22. 21:43:06

@Jankove:
Valójában igazad van, de az nem az MI vagy a robotok, hanem a primitív Y generációs képzetlen fejlesztők és az őket feltüzelő globális marketingesek eredménye csak.
A szar műsorért sem a szuper 4K-s okostévé a felelős.
De a felvetésed, mondom, helyes!
Én azért nem nézek már régen tévét, mert az okostévém estére összeállítja a már megtanult érdeklődésemnek megfelelő kínálatot. És megyek az ágyba (megyek is!) és egy gombnyomásra kapom azt, amit szeretnék. Ami nem érdekel, nem nyúlok hozzá és azt másnap már naem kapom.
Tehát intelligens, kiszolgál, kinyalja a seggem, de én irányítom, nem leszek felesleges...

dmwd 2017.09.22. 21:56:42

Emberek, a kőkorszaknak sem azért lett vége, mert elfogyott az összes kő! Régen még gép rombolók is voltak, ma pedig már nem találsz egy normális szabad szakembert. Munka mindig lesz, csak lehet, hogy most még neve sincsen a jövő szakmáinak.

qwertzu 2017.09.23. 07:59:52

@Duplaxiii:
"Például az MI kiváltja a programozókat, akik ma szuoerkülönlegesnek hiszik magukat, pedig csak az IT alját, a betanított munkásokat jelentik. Na oda már nem kellenek majd kódokat pötyögők, mert már ma is használatosak az MI alapú fejlesztőeszközök, melyenél nem azt kell megadni soronként, hogy hogyan akarunk valamit, hanem egyszerüen azt, hogy mivel és mit! Majd a többi készen megkapjuk - már MA IS!!!!"

Öcsém ez neked nagyon beakadt. Hogy én ezt a dumát 20 éve hallgatom. A programozóké lesz az utolsó előtti előtti automatizált munka. Utána már csak a pultosok és a luxuskurvák maradnak a munkaerőpiacon.

Minden egyes fejlődési szint a programozásban nem kevesebb hanem több programozót jelentett.

"nem azt kell megadni soronként, hogy hogyan akarunk valamit, hanem egyszerüen azt, hogy mivel és mit"

A kettő között nincs különbség. A kód maga a nagyon pontosan specifikált üzleti igény. Mert a business nem képes olyan pontossággal fogalmazni amiből kódot lehet írni. Megfigyeltem már párszor a folyamatot, amint egy szoftver elég bonyolult dolgokat képes megcsinálni csak konfigurálással, előbb utóbb kell valaki, aki képes konfigurálni. Tipikusan egy programozó, mert ugyanúgy emberi és gépi nyelv között kell fordítani.

Gyulimali 2017.09.23. 13:05:39

@midnight coder:
Meg az is jó kérdés, hogy az önvezető postásautó hogyan csönget be a címzetthez, és hogy teszi be a levelet az alőtérben lévő postaládákba.
:-)
Tovább nem is olvastam, mert látom, hogy ez egy tipikus rettegő poszt...

Gyulimali 2017.09.23. 13:16:28

@DaveEr:
...Magyarul nem megy, biztos ez lehet a gond, hmm?! ..
Azért a skót akcentussal is akadnak gondjai, pedig ők ugye angolul beszélnek.
Keress rá csa a YT-n.

2017.10.15. 00:20:37

@qwertzu: "Mert a business nem képes olyan pontossággal fogalmazni amiből kódot lehet írni."
"előbb utóbb kell valaki, aki képes konfigurálni. Tipikusan egy programozó, mert ugyanúgy emberi és gépi nyelv között kell fordítani."

Pont erről szól a mesterséges intelligencia. A programozás igen hamar a mesterséges intelligencia játszótere lesz. Fordítani emberi és gépi nyelv között az egy tanulásra képes intelligenciának nem lesz túl nagy kihívás.

Én itt Kelet-Ázsiában azt tapasztalom, hogy ahogy egyre nő az auzomatizálás, úgy egyre kényelmesebb az élet és egyre többet ér a legképzetlenebb munkaerő is. Ugyanis ahogy nő az életszínvonal, egyre kevesebben hajlandóak dolgozni. Valamint nő a personal branding szerepe. Lehet, hogy robotok fogják sütni a steaket mindenhol, de pont emiatt egy kreatív séf étterme vonzóbb lesz a humán faktor miatt.

Megint eljutott a jövőről fantáziálás oda, hogy a jelenből próbálnak extrapolálni a jövőbe. Közben évente olyan fordulatok vannak, amik mindent összekuszálnak.

Bicepsz Elek 2017.10.15. 13:31:40

Kimaradt:
Katonak/pilotak/raketakezelok: a hadsereget robotositani fogjak

Bortonorok: a rabokat robotok orzik es buntetik. Engedik ki es be

Birok: systematikus, logikus alapon csinaljak meg a torvenyeket es rendszerek allapitjak meg a bunosseget vagy artatlansagot

Parlamenti kepviselok: a partvezer beprogramozza oket, hogy hogy kell szavazni, vitara nincs szukseg

inebhedj - szerintem 2018.03.19. 20:58:15

@DaveEr:

Figyelembe véve, hogy a magyar (ill. nem angol) piacra targetáló (akár lokális, akár multinacionális) cég számára az angol diktálás lehetősége épp akkora segítség, mint mondjuk a kínai piacra targetáló esetében (ami azt illeti, egy alapvetően angol nyelven kommunikáló multinacionális cégnél sem mindig egyértelműen simaLiba sem a gép, sem az ember számára a gyakorlatban beszélt "nemzetközi" angol), a "Hú de buta itt valaki" fordulatot feltételezhetően valamiféle ars poeticának szántad. ;)
süti beállítások módosítása