Ez a világ tele van Eszenyi Enikőkkel. Dühkitörések, mindennapos megaláztatások, a munkatársak tárgyiasítása, fenyegetések, a félelem egyeduralma, illetve a váratlan, értelmezhetetlen figyelmességek, a kedves szavak, ölelések agyréme. A látszólagos káosz, és az ellentmondások mögött azonban meghúzódik egy központi vezérlőelv, ami mindent meghatároz.
Ez az embertípus ugyanis ördögi intelligenciával érez rá a pszichológiában régóta ismert részleges megerősítés jelenségére, gondolkodás nélkül, könyörtelenül használja is. Ha a patkány minden alkalommal, amikor lenyomja a ketrecébe helyezett pedált kap némi ételt, akkor ezt megtanulja, rutinszerűen használja. Ha sosem kap a pedál megnyomásakor semmit, akkor egyszerűen nem használja.
Ellenben ha néha kap, néha nem, abba bizony rövid úton belebolondul.
Nincs jelentősége annak, hogy Eszenyi Enikő milyen pszichés problémákkal harcol. Nem számít, hogy nárcisztikus, pszichopátiás, vagy valamilyen más antiszociális személyiségzavara van. Az is mindegy, hogy milyen gyermek, vagy fiatalkori traumák vezettek ahhoz, hogy legyen mersze egy másik színház egyetlen szerepére elkéredzkedő kolleginának azt mondani, hogy nem engedlek, az enyém vagy.
Az is mindegy, hogy miféle aberráció kell ahhoz, hogy egy ember színháznak álcázott perverzió keretében lekvárt kenjen a hónaljára, és arra szólítsa fel férfi kollegáját, hogy azt nyalja ki onnan, vagy hogyan képes arra, hogy a cipőjével dobja meg fiatal aszisztensnőjét. A lényeg minden esetben számára a kontroll, a totális kontroll amit a patkánykísérlethez hasonlóan ellentmondásos viszonyulások kiszámíthatatlan sorozatával ér el.
A beszámolók szerint Eszenyi sokszor volt végtelenül kedves, egy-egy munkatárs porig alázása után szinte percekkel képes volt mosolyogva barátkozni, viccelődni, történeteket mesélni.
Eszenyi és a hozzá hasonlók története a társadalom, a pszichés ellátórendszer, a kultúrmenedzsment, és sok egyéb intézmény teljes csődje. Ezt az embert réges rég ki kellett volna emelni a környezetéből, és hosszas, alapos kezelésre küldeni. Különösen szomorú, ha egy nő viselkedik úgy, mint Eszenyi, hiszen a nőket az empátiával, a törődéssel, a szeretettel azonosítjuk.
A helyzet azonban az, hogy ezek az összetett, nehezen visszafejthető pszichés problémák nem válogatnak a nemek között. Sokak szerint a gének töltik meg a fegyvert, a környezet céloz, a trauma pedig meghúzza a ravaszt. Persze Eszenyi nem ölt embert, de könnyen lehet, hogy sokaknak hasonló traumát okozott.
Mindenesetre nincs semmiféle mentség erre a viselkedésre, nem számít, hogy a színház világában mik a szokások, nem számít, hogy női, vagy férfi vezetőről van szó, nem számít, hogy milyen pszichés problémával rendelkezünk, erre nincs bocsánat.
A védekezés is tipikus, Eszenyi szerint nevetséges, hogy a "45 kilójával" nem mer senki sem odamenni hozzá. A megfélemlítés, és a hatalommal való visszaélés lényege pontosan az, hogy pszichésen hat, nincs jelentősége annak, hogy honnan származik. Feltehetőleg nem is érti, hogy hogyan kellene egy felelős, empatikus vezetőnek viselkednie.
Ha feltenné magának a kérdést, hogy a gonosz igazgatónő című szerepet játsza-e éppen, vagy azt akarja, hogy mások is úgy szenvedjenek, mint ő, vagy egész egyszerűen így működik és kész, akkor jó eséllyel maga sem tudna már válaszolni.
DFK 2020.03.13. 14:59:06
Félreértés ne essék, ne védeni akarom Eszenyit. De ha a megfelelő pillanatban ment volna tüntetni, nem biztos, hogy most mindezen dolgokat a szemére vetnék.
csakeztengedte 2020.03.13. 15:25:06
Györfi András szerk 2020.03.13. 15:51:22
KUHULIN 2020.03.13. 16:00:48
Györfi András szerk 2020.03.13. 16:05:41
Gleccsertetű 2020.03.13. 16:24:18
Györfi András szerk 2020.03.13. 16:49:36
Senki A. 2020.03.13. 17:04:49
Eszenyi Enikő
pályázata
a Vígszínház
igazgatói posztjára
Tisztelettel:
Eszenyi Enikő
Budapest, 2020. február 10.!!!!
Támogatói- és
szándéknyilatkozatok
Magánszemél yek
1. Alföldi Róbert
2. Antal Csaba
3. Arnoult, Philip
4. Ascher Tamás
5. Balázs Zoltán
6. Barta Dóra
7. Bartis Attila
8. Bereményi Géza
9. Bodó A. Ottó
10. Čicvak, Martin
11. Csizmadia Tibor
12. Delchev, Nedyalko
13. Dés László
14. Eldad, Ilan
15. Eötvös Péter
16. Erkel László ’Kentaur’
17. Fernandes, Francisca C.
18. Forgách András
19. Frenák Pál
20. Geszti Péter
21. Gumarov, Anvar
22. Hartung Attila
23. Hegedűs D. Géza
24. Horváth Csaba
25. Juronics Tamás
26. Kincses Réka
260
Vígszínház | igazgatói pályázat | Eszenyi Enikő | Támogatói- és szándéknyilatkozatok
27. Kovács D. Dániel
28. Kováts Gergely Csanád
29. Krasznahorkai László
30. Mohácsi János
31. Nádas Péter
32. Nagy Fruzsina
33. Novinski, Michal
34. Petras, Armin
35. Polak, Román
36. Presser Gábor
37. Pusztai Judit
38. Ronen, Ilan
39. Stürmer, Helmut
40. Szabó Réka
41. Sztevanovity Dusán
42. Táborosi András
43. Telihay Péter
44. Valló Péter
45. Vecsei H. Miklós
46. Vecsei Kinga Réta
47. ifj. Vidnyánszky Attila
48. Visky András
49. Wilson, Robert
50. Zsótér Sándor
Intézmények
1. Emilia Romagna Teatro | Claudio Longhi
2. Európai Színházi Unió | Tompa Gábor
3. Győri Nemzeti Színház | Forgács Péter
4. Hofra Színházi és Irodalmi Ügynökség | Lekli Miklós
5. Jászai Mari Színház | Crespo Rodrigo
6. Katona József Színház | Máté Gábor
7. Kecskemét City Balett | Barta Dóra
8. Kecskeméti Katona József Színház | Cseke Péter
9. Kolozsvári Állami Magyar Színház | Visky András
10. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem | Dr. Vigh Andrea
11. Magyar Képzőművészeti Egyetem | Prof. Radák Eszter
12. Miskolci Nemzeti Színház | Béres Attila
13. Moholy-Nagy Művészeti Egyetem | Fülöp József
14. Müpa | Káel Csaba
15. Národni Divadlo | Cseh Nemzeti Színház | Jan Burian
16. Örkény István Színház | Mácsai Pál
17. Prague City Theatres | Daniel Pribyl
18. Prague City Theatres | Michal Dočekal
19. Radnóti Miklós Színház | Kováts Adél
20. Sfumato Theatre Laboratory | Margarita Mladenova
21. Stanislavsky Electrotheatre | Irina Zolina
22. Színház-és Filmművészeti Egyetem | Upor László
23. Szlovák Nemzeti Színház | Peter Kováč
24. Trafó Kortárs Művészetek Háza | Barda Beáta
25. Trnava Ján Palárik Színház | Zuzana Hekel
26. Vörösmarty Színház | Szikora János
27. Weöres Sándor Színház | Jordán Tamás
DFK 2020.03.13. 17:05:53
Senki A. 2020.03.13. 17:06:52
Szóval tök baromságokat tetszik hozzászólni!
DFK 2020.03.13. 17:12:01
DFK 2020.03.13. 17:13:17
Senki A. 2020.03.13. 17:15:48
Aki szegény, az a legszegényebb!
Én most neked írom: Aki hülye, az a leghülyébb!
dare 2020.03.13. 17:16:55
Nagyon furi dolog ez.
Senki A. 2020.03.13. 17:18:31
Senki A. 2020.03.13. 17:19:25
Muhammad Balfas 2020.03.13. 18:04:07
Györfi András szerk 2020.03.13. 18:30:53
Scott Tenorman Must Die 2020.03.13. 18:37:47
Muhammad Balfas 2020.03.13. 18:51:44
Hungryhorse 2020.03.20. 16:42:30
Béke poraira!