Györfi András

A nők vagy a férfiak vezetnek jobban?

2017. október 20. 17:08 - Györfi András szerk

Melyik nem "veszélyesebb" az utakon?

landscape-1474049307-red-lights.jpg

Taxival tettem meg egy nagyobbacska távot ma a városban és a szokásos, hétköznap esti forgalomban kacsázó férfiakat és nőket figyelve elgondolkodtam. Vajon a nők vagy a férfiak vezetnek jobban? Ki okoz több balesetet? Ki figyel oda jobban az autója épségére? Melyik nem lelkén szárad több halálos áldozat? Szerencsére a Gugli még mindig a barátom, megkérdeztem.

Kezdjük a kisebb kihágásokkal, az internetek szerint a férfiaknak e téren több vaj van a fülük mögött fejükön. Az úgynevezett reckless driving (gondatlan vezetés) aránya a nemek között 3,41 az 1-hez a férfiak "javára". Az angolszász zsargonban DUI (Driving Under Influence) vagyis alkohol vagy más drog hatása alatt állva történő vezetés terén szintén a teremtés koronái diadalmaskodnak. Ez az arány 3,09 az 1-hez. 

Hasonló arányokkal tűnünk fel a gyorshajtás, stoptábla figyelembe nem vétele, biztonsági öv be nem kötése és egyéb kisebb vétségek terén. Viszont térjünk rá a lehető legsúlyosabb közlekedési vétségre, a halálos áldozattal járó baleset okozására. A 16-19 közötti korosztály vezeti a listát, ezen belül is a férfiak "nyertek", 9,2:5,3 az arány.

Az életkor szerint előre haladva a halálos áldozatok száma csökken, de mindvégig a férfiak adnak magasabb értéket. 

20-29 között 4:2 az arány, 30-59 között 1,8:1,3 illetve 70 felett 4,1:4,0. Az összesítés szerint pedig 2,5:1,7. Hiába, fiatalon a férfiak sok komoly balesetet okoznak, legalábbis többet, mint a nők. Felnőttként mindenki lecsillapodik egy kicsit, bár így is vannak súlyos baleseteink bőven. Majd hetven felett újra elkezdünk hülyén vezetni, valószínűleg ekkor már nem a forró fejek hanem a lassú reflexek okozzák a galibát.

Egy másik kutatás is hasonló eredményekkel zárult, e szerint 1975 és 2015 között kétszer annyi férfi vesztette életét autóbalesetben, mint ahány nő. Az összes ilyen fókuszú kutatás kapcsán azért fontos látni, a férfiak szinte mindenhol többet vezetnek, mint a nők, ez némiképp árnyalja az összképet.

Ápdét, egy kedves kommentelőtől érkezett információ: "Ha súlyoznák az eredményeket a megtett távolsággal, nagyot változna a torta. A hivatásos sofőrök 95%-a férfi. A autók majd fele kamion, vagy teherautó. A hivatásosok napi akár 10 órát is az úton töltenek."

male-female1.jpg

Egy harmadik kutatás eredményei a halálos áldozattal, sérüléssel járó illetve a tulajdonban kárt tevő balesetek nemek szerinti megoszlásáról.

Az emberekre általában jellemző felelőtlenség is kirajzolódik, kimerülten a férfiak 56%-a ül volán mögé, nőknél ugyan ez az arány 45%. A férfi sofőrök körében 22% a vezetés közben elszundikálás esélye, nőknél ennek az értéknek csupán a fele. Nem hiszem, hogy ez azt jelentené, hogy 100-ból 22 férfi fog elaludni az autópályán, a kutatás nem részletezi a módszertanát.

Személyes véleményem szerint a nők tipikusan bénábbak akkor, amikor pici manővereket kell megtenni egy autóval, például kis helyen parkolni. Illetve a nők kevésbé ügyelnek az autójuk makulátlan épségére. Legalábbis általában. Viszont az univerzális férfi mentalitás, habitus összességében nagyobb veszélyt jelent az utakon, mint a női lélek közlekedése. Természetesen ez általánosítás, az egyedi esetek nagyban eltérhetnek.

Ha tetszett a poszt, kövess a Facebookon!

 

27 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hari618 2017.10.21. 08:25:30

És az miért nincs benne a statisztikban,hogy milyen a két nem aránya a megtett kilométereket tekintve?
Lehet akkor megfordulnának az arányok.
16-17 éves korban persze,hogy több balesetet okoznak a fiatal suhancok,ebben a korban a lányoknak jellemzően nincs is jogosítványuk,szerintem ez egy torzított statisztika.

incognito ergo sum 2017.10.21. 08:55:41

Szerintem objektív mérőszám a kötelező biztosítás tarifája - a nők sokkal kevesebbet fizetnek.

Semper Fidelis 2017.10.21. 09:01:18

A vaj a fején van valakinek, nem a füle mögött!!!

Amúgy meg hagyjuk már ezt, a nők rosszabbul vezetnek. Az általan látott béna sofőrök közül 10 ből 9 vagy nő vagy nyugdíjas.

torró 2017.10.21. 09:43:24

Ez így nem bizonyítható, mert sok tényezőtől függ ez a kérdés. Technikailag, vagy KRESZ szempontjából stb. Egy biztos mindkét nemnél vannak jó sofőrök és bénák. Abból meg nem lehet kiindulni, hogy a környezetemben! Mert én nagyon sok nőt ismerek akik jól vezetnek. Karosszériásként 40 év tapasztalataiból leszűrve, sokkal több férfiak által zúzott kocsit javítottam, mint nők által.

cso zsi 2017.10.21. 09:55:27

Vaj van a fején (a kalap alatt, lopta, ezért ne menjen a napra, mert kiderül)
Valami van a füle mögött. (szintén titkol valamit, modern verzió a suliban a rágógumi, de vaj semmiképp)

cso zsi 2017.10.21. 10:00:00

A 3. és 4. pont többszörös jelölésű lehetne, mert nem "vagy", hanem "és" kapcsolat van közöttük.

Györfi András szerk 2017.10.21. 10:22:32

@hari618: Belekerült most egy kis korrekció...

Györfi András szerk 2017.10.21. 10:23:55

@torró: Nem akar bizonyítani semmit a cikk. Csupán röviden bemutatja néhány kutatás egyes eredményeit.

sure_shot 2017.10.21. 10:34:19

Technikailag általában a férfiak jobbak, de kockázatosabban vezetnek. A jól vezető sofőrt a következőképp definiálnám: a forgalmat teljes egészében átlátó, éles helyzetekben is higgadt - jó idegrendszerű, megfontolt, jó ritmusérzékű és térlátású, gyors tempóváltásra képes, előrelátó, kockázatkerülő egyed aki technikailag is tökéletesen képes a gépet kezelni. Ja, és betartja a szabályokat:) Nekem ehhez még nagyon sokat kell fejlődnöm, pedig ...( trillió kilométer, rutin meg az évek ugye;)

konrada 2017.10.21. 10:38:23

Természetesen a nők vezetnek rosszabbul, de ők ezt a forgalomban be is látják, így jobban vigyáznak..

Irbisz 2017.10.21. 11:52:08

"Ápdét, egy kedves kommentelőtől érkezett információ: "Ha súlyoznák az eredményeket a megtett távolsággal, nagyot változna a torta. A hivatásos sofőrök 95%-a férfi. A autók majd fele kamion, vagy teherautó. A hivatásosok napi akár 10 órát is az úton töltenek."
A kutatas modszertanat meg kellene/lehetne nezni reszletesebben, de szinte kizart dolog hogy a megtett kilometereket ne vettek volna figyelembe es az alapjan ne sulyoztak volna. Ilyen ordito modszertani hibat nem követhetett el barmilyen minimalisan komolyan vehetö kutatas sem, meg "brit" tudosok sem. Talan meg burundiak sem, ez olyannyira alap.
szoval az update-et ki lehetne venni.
Minden ilyen közlekedesi összehasonlotas igy keszül, itthon is.

Alick 2017.10.21. 11:54:16

Sok nő bénázik vezetés közben, viszont aki nem és nyugis természetű, az jobban vezet, mint az átlag férfi.

Ad Dio 2017.10.21. 11:58:02

A statisztikának csak megtett km-re vetített balesetszám alapján van értelme.

A Feleségem egyébként biztonságosabban vezet nálam, de én parkolok be és állok ki neccesebb helyekről.

2017.10.21. 11:59:14

A fiatal férfiak direkt kockázatosabban, kockázatvállalóbban vezetnek. Mert a sebesség mámora, benzingőz varázsa, gumicsikorgás hangja megbolondítja őket.
De ezt a többség kinövi.
A nők viszont minden életkorban szarul vezetnek. Nem direkt, hanem genetikusan ilyenek. Nem akarnak kockázatosan vezetni, csak észre se veszik, hogy szarakodnak a belső sávban, hogy beragadnak piros lámpánál, hogy nem látnak előre bizonyos közelekedési helyzeteket.

decoati 2017.10.21. 12:00:05

"A férfi sofőrök körében 22% a vezetés közben elszundikálás esélye, nőknél ennek az értéknek csupán a fele."
Köszi, ennél nagyobb marhaságot még nem olvastam a héten. :)
(hogy az univerzális habitusról, és a női lélek közlekedéséről ne is beszéljünk :D)

haXXor 2017.10.21. 12:03:42

Kötelezőnél elvileg drágább ha nőre kötjük mint ha férfira. Ha ez így van, az bőven beszédes. Amúgy Pesten ha valaki a seggembe jön, az fixen nő.

nniicckk 2017.10.21. 12:05:00

"A nők vagy a férfiak vezetnek jobban?"

Szerintem nincs ertelme a kerdesenek, mert kb egyforman benak, csak maskepp.
Ugy altalaban az emberek alkalmatlanok a biztonsagos vezetesre, mert pszihikailag keptelenek folyamatossan az vezetesre koncentralni.
Jo lenne ha mar robotok vezetnenek, es az emberek semmilyen modon nem tudnanak a vezetesbe beleavatkozni.

eßemfaßom meg áll 2017.10.21. 12:47:49

Ha valami idiótaságot csinál egy autó előttem akkor meg szoktam jegyezni: "fogadjunk, hogy nő" és tízből nyolcszor nyerni szoktam.

]{udarauszkasz 2017.10.21. 12:54:29

A nok nem vezetnek rosszul, csak epp azt hiszik, hogy 213546 felere tudnak figyelni egyszerre. A vezetes pedig egy olyan joszag, amire kizarolagosan kell figyelni. Facebookozo, csetelo, gyereknevelo novel tele van az autopalya, kozben 70nel kacsaznak osszevissza.

Irbisz 2017.10.23. 07:04:40

@eßemfaßom meg áll:
ez nemi tulzassal tenyleg kb. igy van, de meginkabb teny az, hogy a taplo, magukat hamiltonnak kepzelö farfiak miatt patkolnak el minden evben szazak az utakon.
Es bar az idegeskedes strtesszt okoz, inkabb stresszelek a benabb nök miatt, mintsem jobbletre szenderüljek a "remekül" vezetö adamoktol ...

eßemfaßom meg áll 2017.10.23. 13:12:48

@Irbisz: Mondjuk nem tudom, a statisztika tartalmazza-e a nemzetiséget, mindenesetre amikor a hirekben halálos balesetről hallok ott leginkább nem nők vagy férfiak hanem németből hazaszáguldozó román állatok a baleset okozói

Irbisz 2017.10.23. 17:32:02

@eßemfaßom meg áll:
"mindenesetre amikor a hirekben halálos balesetről hallok ott leginkább nem nők vagy férfiak hanem németből hazaszáguldozó román állatok a baleset okozói"
Meg egyeb balkaniak, macedonok, bulgarok, szerbek. eleg sok ilyen autot latok, hat ezekben nö feher hollonal is ritkabb a volannal.

eßemfaßom még áll 2017.10.23. 20:31:26

@Irbisz: "hat ezekben nö feher hollonal is ritkabb a volannal. " hát ugye aki aki nem vezet az garantáltan nem fog közlekedési balesetet okozni, így picit torzul a statisztika.
süti beállítások módosítása