Senki sem tudja még igazán, hogy merre megy majd a még csak a hot-topic-ok, buzzword-ök számát szaporító Augmented Reality (AR), vagyis a kiterjesztett valóság. Az biztos, hogy a lehetséges felhasználási területek száma nagy, a lakberendezéstől kezdve a forgalomirányításon át egészen az oktatásig, rengeteg lehetőség van. Jelenleg a marketing célú felhasználás látszik igazán erősnek bár az oktatáson belül az orvoslásban is egyre több a gyakorlati megvalósítás.
Vita van arról is, hogy mikor született meg maga a kiterjesztett valóság mint fogalom, az biztos, hogy már a szovjetek is használtak vadászrepülőgépeikben a pilóta szeme elé vetített megoldásokat, repülési információkat adtak úgy, hogy nem kellett levennie a szemét a horizontról. A szórakoztatóipar szintén régóta, legalább 40 éve próbálkozik a kiterjesztett valóság különböző formáival, most viszont már kezdünk elérkezni oda, hogy a mindennapi élet részévé váljanak ezek a technológiák, valós példákat szedtem össze.
Kiterjesztett valóság ruhapróbákhoz
Minden nő álma vagy éppen lázálma a ruhapróba. Rengeteg időt igényel, egy tapasztalt férfi élből nemet mond, ha vásárolni akar menni a barátnője. Viszont lehet egyszerűbben is, léteznek már olyan AR megoldások, melyekkel a ruhák fizikai fel-le vétele nélkül nézhetjük meg, hogy hogyan áll(na) rajtunk. Személy szerint szkeptikus vagyok ezzel kapcsolatban, éppen az apró részletek azok, amik kritikusak, hogy áll a ruha a csípő, mell és egyéb kritikus pontok táján, ott a technológia (még) meglévő hibái sokat ronthatnak az eszköz hatékonyságán.
Kiterjesztett valóság az oktatásban
Az egyik magától értetődő terület az oktatás. Szinte minden területén jelen vannak olyan ábrák, modellek, amiket könnyebb átlátni és megérteni az emberi agy számára ha egy 3D modellt láthatunk amit akár még forgathatunk is. Éppen ezért erős az orvosképzésben a kiterjesztett valóség jelenléte. Gondoljuk arra, hogy például egy szerv felépítése mennyivel könnyebben átadható ha 3D modellt láthatunk. E mellett a tankönyvben leírt információk kiegészíthetőek, lépésről lépésre le is vezethetőek.
Kiterjesztett valóság az építészetben
Szintén magától értetődő terület az építészet. Egy (készülő) épület bemutatása egy AR technológiával remek eszköz arra, hogy a diákok, építészek, vevők átlássák a tervezett ingatlan részleteit, ha valahol, akkor itt igazán fontos a 3D "tárgy" átlátása, megértése. Kifejezetten jól jöhet mint az eladást támogató eszköz, segíthet eladni egy ingatlant, lakást úgy, hogy a valós helyszíntől akár nagyon messze mutathatjuk be akár úgy, hogy még el sem készült. Szintén használható AR ahhoz, hogy a valós telken jelenítjük meg az épületet akár akkor, amikor még az alapkő letétel sem történt meg.
Kiterjesztett valóság a belsőépítészetben, lakberendezésben
Ha a lakásunk belső részleteit akarjuk megtervezni, előre átlátni, vagy egy-egy új bútort tervezünk megvenni, mennyivel jobb, ha még azelőtt képet kaphatunk arról, hogy milyen is lesz, mielőtt egy fillért is elköltenénk. Ebben is segíthet az AR, egyszerűen a lakás adott pontjára irányítjuk a telefon vagy tablet kameráját és már meg is jelenik az új fotel vagy ruhásszekrény.
Kiterjesztett valóság a nyomtatott sajtóban, interaktív print
Gyerekként ki nem álmodozott arról, hogy az éppen kezében lévő újság lapjai megelevenednek, videók indulnak el a képek helyén, akár "élő" figurák mászkálnak a lapokon. Ez ma már valóság. A hirdetések életre kelnek, videók indulhatnak el rajtuk, 3D animációk formájában jelenhetnek meg a cégek termékei, üzenetei, a cikkek izgalmas animációkkal egészülhetnek ki. Itthon is vannak cégek akik ezzel foglalkoznak, itt egy példa.
Kiterjesztett valóság múzeumokban, kiállításokon
Engem mindig idegesített amikor múzeumba voltam, hogy nem foghatom meg a kiállított tárgyakat. Persze ezen az AR sem segít, de arra legalább lehetőség van, hogy a megjelenő 3D modell-t forgassuk, olyan részleteit is megnézzük, amiket a vitrinben egyszerűen nem látunk. Ezen túl tengernyi bővebb információ jeleníthető meg AR segítségével egy képről, sok olyasmi, amit egy táblán megjeleníteni lehetetlen lenne, hiszen több helyet emésztene föl a tábla, mint maga a kiállított tárgy.
Mindezeken túl a csomagolóiparban az egyes termékekre helyezhetőek animációk és bővebb információk, rendezvényeken jeleníthetőek meg animációk, óriási lehetőségek vannak egyéb területeken is, például a turizmusban. Az biztos, hogy az AR közeledik, egyre több a valós, midennapi példa. Kis, közepes és nagyobb cégek is próbálkoznak különböző megközelítésekkel és piacokkal, az óriások szintén készülődnek, AR-en dolgozik a Google, az Apple és a Samsung is. Kiderül, hogy ki marad talpon ezen a területen és pontos milyen megoldásokkal.
Györfi András