Györfi András

Ez lehet az első ország, ami teljesen átáll a Bitcoinra

2017. szeptember 27. 14:23 - Györfi András szerk

art-bitcoin.jpg

Továbbra is megállíthatatlanul törnek előre a különböző crypto currency-k, élükön természetesen nem más áll, mint a Bitcoin. Szaporodnak az elfogadóhelyek szerte a világban, egyre többen fedezik fel és ismerik el a technológiát mint a klasszikus pénz alternatívája. Külön crypto currency tőzsdék adottak, újságok, online közösségi terek gomba mód szaporodnak.

Vehetünk már kaját, autót, házat és sok-sok egyebet Bitcoin ellenében, az elterjedés folyamata gyorsul. De mikor következik be az, hogy egy ország egésze átáll a Bitcoin használatára és nyugdíjba küldi az akár évszázadok óta használt nemzeti valutáját? Mielőtt elárulnánk, hogy jó eséllyel melyik nemzet vonul be a történelemkönyvekbe ezzel az innovatív lépésével, lássuk, hogy mi vezethet el ahhoz, hogy ez bárhol elsőként megtörténjen.

Infláció

Ha elszabadul az infláció, legalábbis ez gyakori probléma, akkor az emberek egyre inkább elkezdenek valamilyen más fizetőeszköz után nézni, Afrikában is többek között ezért egyre népszerűbb a Bitcoin. 

Gyenge valuta

Ha a saját pénze egy országnak eleve gyenge, állandóan csak a baj van vele, akkor ismét nem csoda, ha valamilyen alternatívát kezdenek el keresni az emberek. Feltéve, hogy van más lehetőség. A Bitcoin "képében" van.

Dollárhiány

Ez kötődik az előző két ponthoz, ha baj van a nemzeti pénzzel, akkor gyakran használnak részben, vagy akár nagy részben Dollárt az emberek, régen ugyan ezt a szerepet töltötte be például balkáni országokban a Német Márka. Viszont ha nem áll rendelkezésre Dollár, akkor ez nem járható út.

Áramköltség

A Bitcoin értelemszerűen ott fog jobban pörögni, ahol sokan bányásszák. Persze a kibányászott Bitcoin-okat sok helyen el lehet költeni az interneten, de ha sok bányász van egy adott országban, akkor jó eséllyel a köztudatban is valamivel élénkebben él a lehetőség. Márpedig a bányászathoz sok áram kell, ha valahol drága az áram, akkor a bányászok máshova mennek.

A felsoroltak után elég picit utánajárni, hogy vajon melyik ország lehet az, ahol ez mind-mind teljesül. A megfejtés nem más, mint Venezuela. Már 200 000 Bolivárt kell fizetnünk egy ebédért, ez nagyjából 8 Dollár. A hiperinfláció tehát adott, a pénzük eleve gyenge. Illetve nehéz Dollárhoz jutni, az áram pedig nagyon olcsó. 

Egy Bolivár fele annyit ér most, mint egy Word of Warcraft arany...

Azért, hogy a gazdaságuk működőképességüket megtartsák, a venezuelaiak már szinte tömegesen álltak át a Bitcoinra a hétköznapi életük során. Könnyen lehet, hogy nem is lesz szükség semmiféle "hivatalos" bejelentésre vagy átállásra, egyszerűen ha már senki, vagy csak alig-alig valaki használja majd a Bolivárt, akkor magától eltűnik.

Szépséghibája az egésznek az, hogy a szocialista országban azért olcsó az áram, mert az állam olcsón (áron alul) adja az embereknek. A Bitcoin bányászokat akik rengeteg áramot használnak pedig rendszeresen zaklatják, akár le is tartóztatják mert túl sokat vesznek ki a közös, olcsó áramból.

Illetve az egész ország az összeomlás szélén táncol, de reméljük ez nem történik meg és egy egészségesebb gazdaságot tudnak építeni a Bitcoin segítségével.

44 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flúgatlan 2017.09.28. 11:43:13

Hát, az nagy marhaság lenne.

OK, hogy most nincs jobb, kényszerűségből sokan használják, de ha akár hivatalosan, akár csak úgy átállnának, akkor hihetetlenül ki lennének téve pl. annak, hogy Kína mit csinál a Bitcoin tőzsdékkel. Mivel Venezuelában sok olaj is van, óriási manipulációk kezdődnének, mihelyt a BC lenne a félhivatalos valuta ott. Nem vezetne ez semmi jóra.

Trendi a Bitcoin, de azért egy ország gazdaságát nem lehet erre átállítani.

odamondó 2017.09.28. 12:12:37

Miért ott pörögne a bitcoin ahol sok a bányász?? Ez honnan jött?

Megmerem kockáztatni, hogy nullához közelít a venezuelai bányászok száma... Mert miből vennék meg az ASIC bányászathoz szükséges hardvert?

DFK 2017.09.28. 12:14:00

A Bitcoin egy virtuális valuta.Semmiféle fedezete sincs. Az értékét semmilyen reálgazdasági dolog nem befolyásolja. Ha kihúzzák a dugót a konnektorból, megszűnik. Teljesen kiszolgáltattá válna aza az ország, ahol átállnának rá.

incognito ergo sum 2017.09.28. 12:23:09

Venezuela ideális kisérleti terep, olyan szar helyzetben vannak, hogy még egy katasztrofális döntés már nem sokat ronthat.

incognito ergo sum 2017.09.28. 12:26:08

@DFK:

A konnektorból való kihúzást én nem tartom kockázatnak (vagyis venezuelában bármit, de egyébként nem.)

A bitcoin virtuálisnak virtuális, de mitől lenne valuta? Mi az a jellemzője, amitől valutaként működne? Fizetőeszközként használva a pénz akkor működik, ha van egy viszonylagos árstabilitás. A bitcoin mechanizmusa garantálja, hogy ez ne teljesüljön.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2017.09.28. 12:36:36

Egy ilyen hektikusan mozgó árfolyamú valutával senki nincs kisegítve. Ráadásul csak elektronikusan használható, márpedig ahol pénzügyi gondok vannak, ott meg inkább a készpénz dívik, mivel megy a para hogy lefoglalják, vagy kinullázzák.

BobAlice 2017.09.28. 12:37:59

@DFK: Ha konnektort kihúzzák, akkor a többi valutának is annyi, minden valuta van ennyire virtuális, köszönhetően a globális kereskedelemnek.

WildBear 2017.09.28. 12:51:03

Csatlakozom az első hozzászólóhoz, a Bitcoin egy nagy piramisjáték.

commentes nikk 2017.09.28. 14:48:47

Mi a faszom a bányászat ennél a dolognál?

2017.09.28. 15:19:37

Venezuelában azért én nem bitcoinba fektetnék, hanem fegyverbe, lőszerbe. Mert ha minden összeomlik, akkor olyan lesz a hely, mint Szíria és akkor egy marék lőszer többet fog érni, mint egy virtuális pénz.

Az jó meglátás, hogy a Balkánon is átvették a szar helyzetben a német márkát. De annak volt egy kibocsátó állama, stabilitása. Ahol pedig minden összeomlik, ott pont nem egy vitruális pénzbe kellene ölni az erőforrásokat. Lekapcsolja a kormány az interwebeket, aztán annyi a bitcoinos fizetésnek. Egy olyan országban, mint Venezuela ez bármikor megtörténhet.
Akkor már miért ne venne valaki neten amerikai dollárt?

JFK-alapítótag 2017.09.28. 15:31:48

A hozzászólások primitív szintjére nem vagyok hajlandó lemenni.

Az érdekelődők kedvéért osztanék meg néhány tényt:
- Japánban és Indiában hivatalos fizetőeszköz a nemzeti valutájuk mellett.
- A litecoint és bitcoint alapú bankkártyámmal fizetek a boltokban, azzal veszek élelmiszertől kezdve mindent, sőt a VOIP telefonszolgáltatómnál bitcoin alapon rendezem a feltöltést. Olcsóbban mint bármilyen más megoldással. Így a magyarországi mobil hívások percenkénti díja a múlt hónapban kevesebb mint 2 Ft 40 fillérbe kerültek.
- Az osztrákoknál a postákon vásárolható bitcoin, Ukrajnában minden bankautomatából/ba vehető/adható bitcoin.
Aki leszólja az csak a saját butaságát bizonyítja, fóbiáit terjeszti.

Györfi András szerk 2017.09.28. 15:38:22

@JFK-alapítótag: Végre egy kommentelő, akinek 50-nél magasabb az IQ-ja... köszönöm, hogy jöttél és az adalékokat is!

Infamous 2017.09.28. 15:58:11

A hatalmas faszság a címben brought me here.

JFK-alapítótag 2017.09.28. 16:08:10

@Kinai cuccok blog:
Időnként ránézek a blogodra. Magam is rendszeresen vásárolok főként alkatrészeket Kínából.
A tiszteletem jeléül megosztanék veled néhány gondolatot ami segíthet a tisztánlátásban.
- Afrikára jellemző, hogy a banki infrastruktúra kiépítettsége gyenge. Így a mobilfizetés az utóbbi években hihetetlen mértékben terjedt el. Még a piacon is mobiltelefonnal fizetnek. Igaz még nem kryptovalutával fizetnek, de rohamosan terjed, és veszi át a vezető szerepet. Nem állja meg a helyét az a tényállítás, hogy "ahol pénzügyi gondok vannak, ott meg inkább a készpénz dívik, ...".
- a hektikusan változó árfolyam minden valutára igaz. Ha zavar akkor csak arra használd, hogy sokkal olcsóbban és gyorsabban mozgatod a pénzed a hagyományos bankrendszerhez képest. A küldő és fogadó oldalon is tetszés szerinti hagyományos valutába válthatod át rendszerint olcsóbban mint ahogy a bankok teszik. Így nem kell a kryptovaluta árfolyam kockázatát viselned. (megjegyzem édes teher. három hónappal ezelőtt vásárolt 6000 Ft-nyi valutamixem mostani értéke több mint 12 000,- Ft)
- az, hogy csak elektronikusan használható nem teljesen igaz, de jó rész így van és ez jellemzi a bankkártyádat és a számlapénzedet is. Azonban ezekhez képest jóval kevesebb kockázatot jelent.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2017.09.28. 16:30:11

@JFK-alapítótag: Köszönöm hogy olvasol :)
Érdekes amit írtál. Lehet azért gondolom így, mert kockázatkerülő vagyok. (Vagy legalábbis a fizumat nem szívesen kapnám spekulatív eszközökben)
Az igaz, hogy minden valuta árfolyama változik, de ennek a mértéke jelentősen eltér. A hektikusság alatt a nagy mértéket is értettem.
Az afrikai példáról nem hallottam, de logikus, a banki infrastruktúra kiépítése drága, a mobil meg ott van mindenütt. Ha pedig valahol hirtelen üt be a baj, ott tényleg a leggyorsabb megoldás valami digitális pénz. De jelentős a kockázata annak, hogy nem férsz hozzá. (viszont legalább csekély, hogy ellopják)

ISZ77 2017.09.28. 16:33:48

"- Japánban és Indiában hivatalos fizetőeszköz a nemzeti valutájuk mellett."
Ez kb. azt sugallja, hogy a bitcoin Japánban hivatalosan valami nagyon kitüntetett helyen működik a jen mellett, pedig csak arról van szó, hogy elismerik, mint hivatalos fizetőeszközt, se több, se kevesebb. Ennyi erővel az USD, vagy akár a HUF is lehetne "hivatalos fizetőeszköz a nemzeti valutájuk mellett".

- Az tényleg tök jó, hogy vannak bankok, akik a fentieknek megfelelően - mivel hivatalos valuta - adnak ki bitcoin alapú bankkártyát, és az is tök jó, hogy egyre több szolgáltató elfogadja, mint hivatalos fizetőeszköz. De a VOIP-os példa akkor lenne igazán meggyőző, ha látnánk azt is, hogy más valutával fizetve ez mekkora megtakarítást eredményez, illetve azt, hogy ez nagy átlagban mennyire jön ki, lévén a bitcoin árfolyama azért jobban ugrál, mint más valutáké. Vagyis ha hosszú távon, és relatíve megbízhatóan tervezhető, akkor valóban jó alternatíva lehet.

- Csodálkoznék, ha Ukrajnában _minden_ bankautomatából lehetne bitcoint felvenni.

- "Aki leszólja", az nem a bitcoint szólja le, hanem a címben szereplő ötletet, miszerint egy komplett ország működése-gazdasága álljon át egy olyan valutára, amire aztán semmilyen ráhatása nincs, és kizárólag egyedül az határozza meg az értékét, hogy magára a valutára milyen a kereslet-kínálat.

JFK-alapítótag 2017.09.28. 16:34:41

@Györfi András blog:
Szívesen.
A kezdetektől üzemeltetek teljes csomópontokat.
Az SHA256 hash algoritmussal egy kockáspapiron is boldogulok. ( megcsináltam google táblázatba is)
Nem bányászok, de aktívan használom. És a fejemet fogom amikor a magyar bitcoin egyesület képviselőitől Baló megkérdezte a műsorában: - és mire lehet használni?
Zavart mellébeszélés mellett azt bírták kinyögni, hogy: - dolgozunk az elfogadóhelyek szervezésén.
Az országban valószínűleg nekem volt elsőnek olyan Gibraltári bitcoin alapú bankkártyám amely a vásárlás pillanatában váltott angol fontra, majd Forintra. Egy nyíregyházi Penny áruházban használtam először. Jóval a riport előtt.
Ha érdekel szívesen sztorizgatok.

szamaritánus 2017.09.28. 16:45:54

@DFK: mert az "igazi" penznek van fedezete, mi? :D

Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2017.09.28. 17:08:20

@Kinai cuccok blog: Szerintem kriptovalutát nem lehet lefoglalni, hacsak ki nem pofozzák a delikvensből a wallet idt.

JFK-alapítótag 2017.09.28. 17:18:26

@ISZ77:
- Ennyi erővel az USD, vagy akár a HUF is lehetne "hivatalos fizetőeszköz a nemzeti valutájuk mellett".

Lehetne, de a választásuk mégis a Bitcoin-ra esett.

- De a VOIP-os példa akkor lenne igazán meggyőző, ... illetve azt, hogy ez nagy átlagban mennyire jön ki, lévén a bitcoin árfolyama azért jobban ugrál, ...

Akkor elmesélem, hogyan töltöm fel a szolgáltató által euróban nyilvántartott egyenlegemet, ha nem akarom a bitcoin megtakarításomat igénybe venni: ( többnyire nem akarom )

a) a magyar HUF alapú bankkártyámat használom Bitcoin vásárlásra,
b) a VOIP szolgáltatóm által megadott bitcoin pénztárca címét adom meg a vásárlásnál,
c) legtöbbször azonnal megjelenik EUR-ban a feltöltött összeg a VOIP fiókomban.

Az árfolyam kockázatom az ügylet alatt = 0 !!!

egy 10 EUR- feltöltés költségei:

Bitcoin € 12,76
WebMoney € 12,89
Mastercard € 13,23
PayPal € 13,47
Helyi banki átutalás € 13,59
Skrill € 13,97

Szerintem csodálkozni ne Ukrajnába menj, hanem pl Svájcba. Ott a vasúti pénztárban is vehető Bitcoin. Sőt sok helyen az adódat is befizetheted vele.

- " ... egy komplett ország működése-gazdasága álljon át egy olyan valutára ..."

Ezt az ötletet pl USD alapon már több ország megvalósította, de más valutára is akad példa.

A leszólás témájához.
- az első hozzászólók véleménye a Bitcoin-ról: lufi, piramis játék. Egyik se a bloghoz szólt hozzá.

Egy gonosz kis kérdés: Görögországnak mekkora befolyása van az EUR-ra?

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző . · http://bircahanng.org 2017.09.28. 17:30:44

@JFK-alapítótag: Köszönöm a részletes magyarázatot! Nem voltam elég tájékozott a témában, mielőtt hozzászóltam.

Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2017.09.28. 17:44:55

@JFK-alapítótag: Kicsit off, de hogy a rákba lesz 25+% költsége egy voip feltöltésnek? :O Ok, HUF->EUR konverzió nem kéne, hogy ennyibe kerüljön.

'legtöbbször azonnal megjelenik EUR-ban a feltöltött összeg a VOIP fiókomban' - a 'legtöbbször' azért fontos részlet. Annyira nem követem már ezt a vonalat, de ha jól rémlik, régebben voltak problémák a tranzakciók jóváhagyásának időbeliségével.. Mármint túl sok volt a tranzakció, és akár napokig, hetekig tartott egy trn megerősítése. (Bár lehet, hogy az ilyen kis összegnél nem volt gáz)

ISZ77 2017.09.28. 17:53:00

@JFK-alapítótag: De épp azt mondom, hogy semmiféle választás nem esett a bitcoinra. Hivatalos valutaként elismerték. Ennyi, de ettől nem lett az ország hivatalos pénzneme, vagy bármi különleges. Ahogy itthon is lehet fizetni pl. Mcdonaldsban EUR-ban, ott is lehet bitcoinnal, de se több, se kevesebb. Nem abban utalják a nyugdíjat, vagy fizetést, de még csak kötelezve sincsenek az üzletek, hogy azt el kell fogadniuk - akkor lenne hivatalos fizetőeszköz ugyebár - hanem mindenki maga dönti el, hogy elfogadja-e, ahogyan maga dönti el, hogy más valutát elfogadnak-e vagy sem. Erre írtam, hogy ennyi erővel írhattál volna USD-t is, mert pont annyira hivatalos, mint a bitcoin.

Köszi, hogy kigyűjtötted, de egyrészt nem értem, milyen árfolyam kockázatról beszélsz, hiszen itt simán csak HUF-ot váltasz át EUR-ba, amit aztán feltöltesz a VOIP szolgáltatódhoz. Egy ügylet alatt nem értem, hogy lehet kockázatról beszélni, azt ugye mindig viszonyítod valamihez. Az lenne az érdekes - ahogyan írtam is - hogy ez _hosszú_ távon hogyan ingadozik. Merthogy - látom a többi pontból is, hogy nem megy át a dolog - a hosszútávú tervezhetőséggel, árfolyamstabilitással van a probléma. Szóval lehet, hogy most bitcoin-t véve kerül a legkevesebbe 10 EUR egyenleg feltöltése, de ez vajon egy éven keresztül is így van-e, és ha nem (mert az önmagában még nem lenne baj), akkor milyen volumenű az eltérés? (Btw az meg önmagában pláne gond lenne, ha nem ez lenne a legolcsóbb, amikor nincs mögötte semmilyen üzemeltető cég, aki valamilyen plusz összeget felszámolna a váltásért.)

Te írtad, hogy Ukrajnában minden automatából felvehető/átváltható bitcoin. Erre mondtam, hogy csodálkoznék, nem a technológián lepődtem meg, hogy bitcoin kártyával lehet valahol vásárolni. Persze, lehet, tán még itthon is láttam bitcoin automatát. Szimplán csak állítottál valamit, ami szerintem nem igaz, ennyi.

Látom, jobban ki kellett volna emelnem azt a részt... Igen, több ország is átállt már más ország valutájára, és azt használta mint valóban hivatalos fizetőeszköz, pedig nincs semmilyen ráhatása-befolyása. De ezeknek a valutának a hátterében mindig van valamilyen gazdasági teljesítmény, valamilyen háttér, és nem csak az rángatja az árfolyamot, hogy éppen mennyien akarnak abból a valutából/devizából venni-eladni. Itt viszont nincs semmi ilyesmi mögötte, csak és kizárólag az mozgatja az árfolyamot, hogy mennyien akarnak venni vagy eladni. Ezt mindennek nevezném, csak tervezhetőnek nem.

Szóval ha te ebben látod a boldogulást meg az anyagi nyereséget, mint magánember, hajrá. De egy ország életét nem lehet erre alapozni. Persze, napi-heti szinten tudnak néha komolyan is mozogni a nagyobb devizák is (CHR, EUR, USD), de olyan mértékű ugrálás, mint ami a bitcoinnál volt eddig tapasztalható, még talán 2008 környékén sem voltak.

Vagyis még egyszer: nem a bitcoinnal van baj, hanem a felvetéssel, hogy egy ország erre álljon át teljes egészében. Pláne egy olyan ország, mint Venezuela.

JFK-alapítótag 2017.09.28. 18:14:46

@Szántó Gábor: Sajnos a világbajnok 27% ÁFA itt is "befigyel".
(Halkan mondom, hogy amikor Angliában vagyok megúszom 19 %-al.)
Ha a tőzsdén vásárolom bankkártyával akkor a Bitcoin értéke gyakorlatilag azonnal megjelenik - figyelsz ISZ77 - és átváltódik EUR-ra. Ha a saját csomópontomon lévő pénztárcámból utalok, és nem adok elég jutalékot a bányászoknak akkor legutóbb több mint 1 hónapig tartott a feldolgozása. (teszteltem a rendszert)

Sajnos mennem kell színházba, ha hazaértem folytatom.

Thomas Dantes 2017.09.28. 20:06:31

Mindez szép és jó, de.
Szóval, az átlag ember dolgozik, kap érte fizetést forintban. Tegyük fel, a forint helyett bitcoin-ban kapná. Dolgozik, kap X bitcoint.

Na és mennyit is kapna? A forint árfolyamáról, értékéről gondoskodik az állam. Például:
www.portfolio.hu/vallalatok/kilott-az-arfolyam-ujra-3500-dollar-felett-a-bitcoin.5.262281.html

3000-ről 3500 lett. ( na mondjuk ha többet ér a fizetésem az csak jó) de így mégis hogy lehetne fizetésre számítani, olyan pénznemben ami ekkorákat ugrálhat? Ha kedden kapok fizetést lehet sokkal kevesebbet tudok érte vásárolni mint ha szerdán kapom meg,. és azt hagyjuk hogy várjak hiszen egy nap alatt változott ennyit a bitcoin értéke, ha nekem aznap kell kölkeznek amikor épp rosszul áll? Megszívtam, mert kedden kellet kenyeret vennem és nem szerdán?

Arról is törvény szól, hogy mennyi fiztést kell adni (minimum) illetve ebből mennyit kell adózni. Na ez mégis hogy működne, egy ide-oda ugráló értékű senki által nem ellenőrzött pénzzel?

Mi amapján kapnának az emberek nyugdíjat, segélyt?

És amúgyis mindek dolgozzak bitcoin-ért, maikor bitcion-jna annak is lehet aki otthon bitcion bányász!

Nem véletlenül állami monopólium a pénz kibocsájtás. Ha otthon is tudok pénzt előállítani, hülye lennék dolgozni( és most hagyjuk hogy a bitcion bányászat hogy működik és annak a befeketetése, az idő és az áram)
A középkorban is, attól hogy teszem azt volt egy tömb aranyam, nem önthettem belőle pénzt. Bár igaz magát az aranytömböt eladhattam, esetleg felhasználhattam cserekereskedelemben, de pénzt az államnak van joga kiadni.

Na és pénz biztonsága? Az állam garantál dolgokat. ( igen, feltéve ha az állam működőképes) itt senki nem garantál semmit.

Hogy egy országban, a hivatalos pénz mellet, vagy online kereskedelemben használják a bitcoint, hát tegyék. Ezt ellehet fogadni, egy ország gazdaságát erre alapozni, hogy csak ez legyen, ez teljesen más dolog

Zed is not dead yet 2017.09.28. 20:53:29

@ISZ77: OK, a JFK-srácnak fingja nincs a pénzrendszerekről semmiféle elméleti síkon. Kár vele bajlódnod szerintem. Hadovál itt hivatalos fizetőeszközről, meg űrfolyamkockázatról és nem veszi észre, hogy a "nem tiltjuk meg hogy valaki elfogadja, ha akarja" a valódi szitu, illetve ilyen pontszerű tranzakciókkal példálózik, ahol semmiféle árfolyamkockázatról sem lehet beszélni, amivel ő összekeveri a dolgot, az az átváltási (és tranzakciós) költség.

Ez a bitcoin egy geek-fing, spekulatív szar. A monetáris világ ájfónja, totális képzavaros szitu az egész (legalábbis a hétköznapi ember számára). A piaci mechanizmusait is leginkább a divat mechanikái mozgatják, aminek az ésszerűséghez, használati értékhez és más racionális fogalmakhoz egyáltalán semmi közük nincs. Satöbbi. Aztán itt jön az, hogy a "paraszt" (nem pejoratíve értem) találkozik ezzel a dologgal, mint ahogy rengeteg olyan dologgal világban, amit szintén nem ért és nem is fog érteni és ilyenkor nagyjából érzelmi alapon eldönti, hogy "teccik" a dolog vagy nem. Hát JFK-srác a like-ra nyomott egyelőre, ami az ő döntése, az ő pénze, közöm hozzá semmi, de kurva jó lenne ha ostoba módon keverve a "sezlonyt a faxommal" dumákkal nem igyekezne az "áj-kojn" fan fertőzését más fogalmatlanokra is átvinni,

$pi$ 2017.09.28. 21:26:18

@DFK: "A Bitcoin egy virtuális valuta.Semmiféle fedezete sincs."

A forgalomban lévő pénz mintegy 90%-át a kereskedelmi bankokban teremtik számlapénzként. A forint 90%-a is virtuális valuta,

A forintnek sincs fedezete, sem a 10%-nak ami papírra van nyomtatva, sem a 90%-nak, ami csak a számlákon létezik. A forint ún "fiat" pénz, nincs mögötte semmi csak a hit, hogy holnap is kapunk érte valamit.

$pi$ 2017.09.28. 21:31:46

@Thomas Dantes: "A forint árfolyamáról, értékéről gondoskodik az állam."

A magyar nemzeti banknak nincs árfolyamcélja. Az állam nem "gondoskodik" a forint árfolyamáról vagy értékéről. Valójában két nagy különbség van a forint és bitcoin közt magyarországon:

1. Az adót forintban kell fizetned.
2. A forintból tetszőleges mennyiséget hozhat létre az állam gyakorlatilag ingyen, a bitcoin előállítása nem ilyen könnyű.

P1sty 2017.09.28. 21:33:33

Tul volatilis az az egyik nagy baj vele. Mert ha neked van es eppen felfele megy, tehat tobbet er barm mas fiat penz-ben, az tok jo. De mi van ha lefele megy es neked pont akkor kene atvaltani? Szopo. Amig csak kockazati penznek kezelik, addig rendben, de ovatosan bannek vele.

Zed is not dead yet 2017.09.28. 21:35:14

@$pi$: Tényleg? Úgy teremtik? Azt mondja az illető bankvezér hogy "és legyen pénz" és lőn? Gondolom te is ruhatár-raktár szakon diplomáztál, de ott nagyon figyeltél akkor, amikor a büfés néni mesélt a bankban takarító unokahúgáról. Na de mégis, szerinted, amikor valaki bankot alapít, akkor nem kell betenni ehhez sehova se egy árva fityinget se, hanem elég beírni egy 1-est meg sok-sok nullát egy kockás papírra? Nem az van, hogy a bank a betétesek pénzét gyűjti, hiteleket vesz fel és értékesít, részvényesei vannak és így tovább?

Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2017.09.28. 21:35:29

@Zed is not dead yet: 'totális képzavaros szitu az egész' - igen, neked. :)

Mi pedig használjuk,, mint egy bankkártyát, (amiből már van 'éritős' is, láttál már olyat? :P )

Teljesen beépítve a hétköznapokba. Olcsóbban kapunk meg dolgokat, és pl az etherrel baromi fancy szerződéseket tudunk csinálni, amiről neked elképzelésed sincs!

De ezzel nincs gond. A nagymamámnak is el kellett magyarázni, hogy nem kell előszedni a tárcájából a bankkártyát, hogy paypass fizessen + az 1 két hónapos tréning volt, hogy a feltöltős mobiljának az egyenlege nem csökken, ha bedugja a telefont a hálózati töltőre. :)

Zed is not dead yet 2017.09.28. 21:43:28

Nulla-összegű játék. Ennyit kéne észben tartani mindenféle spekulatív móka-kacagás művelésekor, mindegy minek nevezzük, akár bitcoinnal űzik, akár mondjuk kukoricával. Mindig az szokott lenni az adott spekulatív játék csődje, amikor valaki úgy dönt, hogy neki ez a cucc nem spekulatív "zseton", hanem mondjuk használná arra, amire való. Aztán kiderül, hogy a spekulatíve megjátszott kukoricának még a felének a fele se létezik a valóságban. Ilyenkor szoktak aztán mesés karrierek börtönbe vezetni alkalmanként. A bitcoinnal persze ilyen nem igazán történhet, hiszen eleve nem létezik, ez aztán tényleg egy csiribí-csiribá-hopp-itt-a-bitcoin numerikus varázslat eredménye, ezt nem lehet szorult helyzetben (se) megetetni az éhezőkkel. Szóval ez a színtiszta spekulációs zseton.

Szerencsétlen Venezuelának már tényleg csak az hiányzik, hogy az összes többi baja tetézéseként még legyen a bitcoin a nemzeti valutája (eleve mekkora marhaság ez leírva is). Ahogy az egyszeri cigány mondta "Hajjá'meg és legyen még más bajod izs!"

Zed is not dead yet 2017.09.28. 21:49:51

@Szántó Gábor: Nekem nem zavaros. Abból amit írsz, úgy tűnik, inkább (talán) neked az. Nem baj az, ha olyan eszközöket használsz, amik működését igazából nem érted, de nagyon ciki, amikor az hogy eddig nem estél vele hasra még sose esetleg azt jelenti számodra hogy nem is lehet hasra esni. Mondjuk a fancy-témában ejtett megjegyzésed okán azt gonolom, hogy te egyelőre nem is a hasra esős arc vagy, hanem a hasra ejtős, ami ... hát lelked rajta. Végülis az egész gazdaság is csak nulla-összegű játék, ha te egy biznisszel "naggyon jóóól" jársz, az bizony egészen biztosan azt jelenti, hogy valaki másnál az ki fog egyenlítődni. Számomra ez nagyon messze esik az etikus gazdasági szerepléstől, de én nem is vagyok kőgazdag és nagyon szégyellném is magam, ha mégis az lehetnék.

Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2017.09.28. 22:12:14

@Zed is not dead yet: 'Végülis az egész gazdaság is csak nulla-összegű játék' - elfogadom, hogy így gondolod, de szerencsére ez nem így van. :) Különben még pattintott kőbaltával csiholnánk a tüzet. :D

'Nekem nem zavaros' - akkor mesélj már légyszi a blockchain alapjairól, trn authról, metakról!

Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2017.09.28. 22:26:30

@Zed is not dead yet: Jahh, és mindezek ellenére amúgy teljesen egyetértek veled: 'Szerencsétlen Venezuelának már tényleg csak az hiányzik, hogy az összes többi baja tetézéseként még legyen a bitcoin a nemzeti valutája (eleve mekkora marhaság ez leírva is).'

Egy crypto még semmiképp sem alkalmas arra, hogy egy ország hivatalos valutája legyen. 5-10 év múlva lehet. Ezt az egészet most kóstolgatja a világgazdaság, és igyekszik beépíteni a rendszerbe - mert kikerülni lehetetlen.

Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2017.09.28. 22:38:36

@Zed is not dead yet: Gőzöd sincs, miről beszélsz!

'Mondjuk a fancy-témában ejtett megjegyzésed okán azt gonolom, hogy te egyelőre nem is a hasra esős arc vagy, hanem a hasra ejtős, ami ... hát lelked rajta. Végülis az egész gazdaság is csak nulla-összegű játék, ha te egy biznisszel "naggyon jóóól" jársz, az bizony egészen biztosan azt jelenti, hogy valaki másnál az ki fog egyenlítődni.'

JFK-alapítótag 2017.09.28. 23:39:10

@Szántó Gábor:
Haza értem. A nyíregyházi színházban a Sátán kutyája előadáson voltam.
Megérdemelték a vastapsot.
A legutóbbi Bp-en voltam egy előadáson, de az ehhez képest "felejtős".

Látom tartottad a frontot.

Visszajövök, de előbb két hozzászólásra reagálnék.

JFK-alapítótag 2017.09.28. 23:42:40

@Zed is not dead yet:
Japán készül a 2020-as nyári olimpiára. Kitüntetett szerepet szánnak a cryptovalutákal történő fizetés megkönnyítésére. Augusztusban már több mint 260 000 kiskereskedelmi egységben lehetett Bitcoinnal fizetni. Nem HUF-al, vagy USD-vel. Szóljál nekik, hogy "Ez a bitcoin egy geek-fing, spekulatív szar...".

Alapvetően segítőkész vagyok, a hacker kultura nagy tisztelője. Ezért rengeteg önkéntes munkát fektetek közösségi dolgokba. Nem érdekel, hogy ezért a környezetemben is sokan baleknak tartanak, nem velük mérem meg magam. Hál' Istennek különbözőek vagyunk. Nem szeretnék hozzád hasonló lenni.

Azonban a stílusoddal elérted, hogy ha valamit nem értesz azt még pénzért sem fogom neked elmagyarázni.

Továbbiakban nem tekintelek vitapartnernek.

JFK-alapítótag 2017.09.28. 23:59:10

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző .:
A színházi előadás alatt csak egy dolog zavart, de az nagyon. Állandóan eszembe jutottál.
Meglepett a köszöneted, de még jobban az önreflexiód.
Meghatott és mélységesen szégyelltem magam.
Szégyelltem azt, ahogy eddig gondoltam rád.
Az eddigi munkásságoddal olyan erős előítéletet idéztél elő bennem, ami alapján képtelennek tartottalak ilyesmire.
Ezennel bocsánatot kérek érte.
Ha kérdésed van a témában a tudásomhoz, tehetségemhez, időmhöz képest igyekszem a legjobb választ megadni neked.

JFK-alapítótag 2017.09.29. 01:08:24

@Szántó Gábor:
Újból itt.

Szeretném újból felvenni azt a gondolatfonalat egy kis bevezető után, a lista kedvéért, amit az eherrel elkezdtél.

Augusztusban elkezdtem írni egy blokklánc ismertetőt laikusok számára mert nem találtam olyat a neten, amit nyugodt szívvel ajánlani tudtam volna másoknak.
Elképesztően gyatra hablatyokkal találkoztam például a Hadmérnök lektorált! "tudományos igényű" on-line folyóiratban.
Én csak egy távoktatásra szánt tananyagot szeretnénk összeállítani, de színvonalas anyag híján kénytelen vagyok magam megírni. ( Magán levélben lehet rá nálam jelentkezni. )
Az ismertetőre visszatérve. Augusztus 17.-én ezt írtam:
"Ma az egyik legnagyobb piacon 1065 cryptovalutát tartanak nyilván, ebből az elmúlt hét napban 851 cryptovalutával történt kereskedés."
Most megnéztem a coinmarketcap.com/currencies/views/all/ oldalon: 1130 cryptovalutával kereskedtek az elmúlt hét napban.
Ezt azért tartottam fontosnak megemlíteni, hogy a ismerté tegyem. A cryptopénzek világa jóval több mint a Bitcoin.
Magamat idézve:
"A Bitcoin megvalósítására használt blokklánc technológia továbbfejlesztésére, bővítésére alapvetően két út létezik:
1. egy teljesen új blokkláncot hozunk létre új tulajdonságokkal, funkciókkal,
2. a már meglévő blokkláncra alapozva új tulajdonságokat, funkciókat építünk be. "
Az elsőre példa a Namecoin aminek a használatával például felügyelet és cenzúra mentes DNS szolgáltatást biztosítható a hagyományostól gyorsabban, biztonságosabban, olcsóbban. Lásd a .bit fődomaint.
A második út képviselője az Ethereum. Az "okos" szerződések terepe. Ennek a lényege, hogy a funkciófejlesztésekkel egy Turing-teljes programozási nyelvet valósítottak meg.
Eddig gyakorlatilag csak szerencsejátékok formájában találkozhattunk idehaza ezzel a technológiával. Kínában gyakorlatilag ezt függesztették fel a vizsgálatok idejére mert megalapozatlan pénzgyűjtésre kezdték használni a banki hitelek helyett a kisvállalkozások.
Európában viszont 4 napja az AXA írt történelmet: fintechzone.hu/blockchain-biztositas-smart-contract/
"Az elektronikus úton megkötött, blockchainben rögzített biztosítási kötvény kárbejelentés nélkül, azonnali kárrendezést nyújt."
"Kezdődik Béláim!"
Bocs, ha sok voltam. Jó éjt mindenkinek.

$pi$ 2017.09.29. 05:44:25

@Zed is not dead yet: "Tényleg? Úgy teremtik? Azt mondja az illető bankvezér hogy "és legyen pénz" és lőn?"

Igen, valahogy így. Lásd pl itt:

"Pénzt mindössze két pénzügyi szervezet teremthet: a jegybank és a kereskedelmi bankok. A jegybank készpénzt és számlapénzt egyaránt teremthet, míg a kereskedelmi bankok csak számlapénzt."

ecopedia.hu/penzteremtes

"Gondolom te is ruhatár-raktár szakon diplomáztál, de ott nagyon figyeltél akkor, amikor a büfés néni mesélt a bankban takarító unokahúgáról."

Szerintem mielőtt nekiállnál gúnyolódni érdemes lenne egy kicsit tájékozódni a témában. Különben nagyot égsz.

"Na de mégis, szerinted, amikor valaki bankot alapít, akkor nem kell betenni ehhez sehova se egy árva fityinget se, hanem elég beírni egy 1-est meg sok-sok nullát egy kockás papírra?"

Nem, ezt nem írtam. Én körülbelül 90%-ot írtam, vagyis a betett pénz tízszeresével gazdálkodhatsz, nem "egy árva fityinget kell betenni, hanem a kötelező tartalékráta és a pénzmultiplikátor által meghatározott mennyiséget.

"Nem az van, hogy a bank a betétesek pénzét gyűjti, hiteleket vesz fel és értékesít, részvényesei vannak és így tovább?"

A bank nem csak a betétesek pénzét adja hitelbe, hanem annak körülbelül tízszeresét. Attól még gyűjt betéteket is persze.

Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2017.09.29. 16:44:04

@JFK-alapítótag: Ezt a bircaman dolgot gondold át még egyszer, nagyon úgy tűnik, hogy csak szopatják a 'mestert': blog.hu/user/1277574 :D

JFK-alapítótag 2017.09.29. 17:10:16

@Szántó Gábor:
Kösz.
Azért sajnálom.
Bár igaz lett volna, jobb lenne a világ.
Egy haszna azért volt.
Önvizsgálatra késztetett.
Rám fért.
süti beállítások módosítása