Györfi András

A jó vezető hat ismérve

2017. augusztus 09. 18:38 - Györfi András szerk

national-boss-day.jpg

Senki sem szereti ha a főnöke terrorizálja. Határidők, nézeteltérések, személyes konfliktusok, szakmai viták, otthonról hozott feszültségek és így tovább, mindannyian találkoztunk már kellemetlen felettessel vagy vezetővel. Természetesen ez nem magyar sajátosság, a világ minden táján fontos kérdés, hogy mitől lesz igazán jó, hatékony egy vezető.

A kérdéskör a Google-t is régóta foglalkoztatja, egy több évig tartó kutatás eredményeképp felismerték az élhető és célravezető főnök hat kulcs jellemzőjét, hogy átadhassák a megszerzett ismereteket saját szervezeteiknek és a világnak. Tízezer menedzser került górcső alá, kérdőívek, elnyert díjak, teljesítmény felmérések és egyéb indikációk alapján.

1. Mentalitás és értékek

Óriási jelentősége van a növekedés, fejlődés központú gondolkodásnak egy menedzser fejében szemben az úgynevezett fixált mentalitással miszerint képességeink és lehetőségeink előre meghatározottak. Az ilyen vezető úgy tekint önmagára és beosztottaira, mint folyamatos fejlődésre, változásra képes emberekre, az intelligencia "kultiválható", mindenkor bővíthető.

Az ilyen vezető következetesen próbára teszi saját magát, kísérletezik, ez hosszútávon mindenképp növeli a teljesítményét. Ez rengeteg munkát és kitartást igényel, de feltétlenül megéri. A kutatás szerint az ehhez szükséges erőfeszítések mindenkori hajtóereje egy fontos tulajdonság, az optimizmus. 

E mellett nagy jelentősége van az alapvető emberi értékeknek, egy vezetőnek időnként nehéz döntéseket kell hoznia, ha "helyén van a szíve", akkor a döntései is megfelelőek lesznek. 

2. Érzelmi intelligencia

A sokat emlegetett érzelmi intelligencia mások és a saját (!) érzéseink értelmezése, megértése és az ennek megfelelő cselekvés emberi kapcsolatainkban, munkakörnyezetünkben. Másképp fogalmazva, a tudatosságunk valamivel magasabb szintje. 

Az öntudatos vezetők másképp, jobban döntenek, ügyesebben kommunikálnak és könnyebb azonosulni velük. Szakértők szerint az érzelmi intelligenciával rendelkező vezető nem csupán élhetőbb, kellemesebb környezetet teremt, de a teljesítménye is legalább 20-30%-al magasabb.

3. Hitelesség

Nem baj, ha vezetőként a szervezeti hierarchiában alattad állók időnként szembesülnek a gyengeségeiddel, kétségeiddel, vívódásaiddal. Sőt, ez hitelessé, emberivé tesz. Senki sem szereti az örökké határozott és kemény főnök mítoszát, kicsit is tapasztalt ember jól tudja, mindannyiunknak vannak (komoly) problémái.

Ahhoz, hogy szeressenek, tiszteljenek és elfogadjanak, ezt az oldaladat is látniuk kell időnként a kollégáidnak.

4. Coaching

Egy jó vezető mindenképp jó coach, ennek elengedhetetlen elemei:

  • Rendszeres és specifikus, pontos visszajelzés.
  • A "rázósabb", negatív visszajelzést úgy adja elő, hogy az mégis motiváló, építő legyen és nem romboló.
  • A négyszemközti megbeszéléseken amennyire lehet, alkalmazkodik a másik fél kommunikációs stílusához, megérti és beszéli a nyelved.
  • Empatikus, "aktív" figyelő aki teljes tudatát neked szenteli a találkozó során.
  • Tudatosan viszonyul mind a beosztott, mind a saját gondolatvilágához, mentalitásához.
  • Nyitott kérdéseket tesz fel amivel finoman teszteli a beosztott felkészültségét, alkalmasságát.

5. Visszajelzések

Óriási jelentősége van a vezető folyamatos visszajelzéseinek. Ezek legyenek kiegyensúlyozottak, a negatív, építő kritikaként megfogalmazott visszajelzések és a pozitív töltetű, motiválóak érkezzenek menetrendszerűen, kiszámíthatóan, következetesen, elismerően és a fejlődés, növekedés lehetőségét mindenkor megmutatva.

6. Döntéshozatal

Az eredmények összesítése szerint a jó döntéshozatali mechanizmusnak vannak kézzelfogható elemei:

  • Tisztán kell látni az adott döntéshozatal pontos célját, illetve kérdés, hogy minden résztvevő azonos állásponton van e.
  • Pontosan miért fontos az adott kérdés?
  • Tisztázni kell, hogy a kérdésben pontosan kinek kell döntenie.
  • Pontosan hogyan, mi alapján születik meg a döntés?
  • Mikor várható a döntés meghozatala?

Mindemellett fontos, hogy a döntéshozó megbeszélje az adott ötletét, döntését azokkal, akik értékes visszajelzést adhatnak mielőtt a végső szó ki lenne mondva.

Ez a hat pont könnyen lehet, hogy alapvetőnek, magától értetődőnek tűnik, viszont a gyakorlat azt mutatja, hogy ha ezekhez tartja magát egy vezető, az eredményessége jelentősen javul.

Ha tetszett a poszt, kövess a Facebookon!

7 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2017.08.10. 09:04:44

Jó vezető az, aminek kicsi az ellenállása.

Behajtó70 2017.08.10. 10:56:50

Ez a liberális vezető. De egy vállalat mindig katonai hierarchiát feltételez, legalábbis a Forbes top 100 vállalataira ez igaz. A tóbbi csak blabla

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.08.10. 11:08:45

A liebralizmusban a jó vezető egyetlen ismérve:
- képes a maximumot kihozni a lehető legolcsóbban az alárendeltjeiből, a nagyfönökök profitjának növelése céljából.

Minden más hülyeség. A hiteles, visszajelző, stb. vezetőt gyorsan kirúgják a fenébe.

fuxosbömis (ex kacagányos) · http://fuxos.blog.hu 2017.08.10. 14:21:46

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Profit is cool. Az mozgatja a világot előre.
A leírás az utolsó pont kivételével többé-kevésbé rendben van. A döntéshozatalnál nagyon mellényúlt.

midnightcoder2 2017.08.10. 18:35:46

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Csak épp a profitot nem így lehet maximalizálni. Illetve, területtől függ: egyszerű szalagmunkánál vagy gyapotszedésnél működhet a hátakon csattogó korbács - feltéve ha túlkínálat van a dolgozókból a munkaerőpiacon - de komplexebb tevékenységeknél már jóval kevésbé hatásos ez a módszer.

Boka1 2017.08.10. 21:52:48

A jó vezetőt, a jó céget nem a profit maximalizálás motíválja. Mint ahogy a jó alkalmazottat sem a fizetés motivál ( kivéve a boriték ragasztás).
Meg akkor is más a helyzet, ha a főnök tulajdonos is egyben vagy csak fizetett ellenség ... :)